• KLM heeft vorig jaar een operationeel resultaat geboekt van 853 miljoen euro, veel beter dan het Franse zusterbedrijf Air France (280 miljoen euro).
  • Air France-KLM zag de nettowinst in 2019 met 130 miljoen euro dalen, tot 290 miljoen euro. Het concern kampte vorig jaar onder meer met opgelopen brandstofkosten.
  • De uitbraak van het coronavirus zadelt Air France-KLM op met een kostenpost van ongeveer 200 miljoen euro.

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft vorig jaar duidelijk meer winst gemaakt dan zusterbedrijf Air France. Waar de Fransen 2019 eindigden met een operationeel resultaat van 280 miljoen euro, was dit bij KLM 853 miljoen euro. Voor zowel Air France als KLM gold wel dat de winstmarges slonken.

Dat KLM qua winstgevendheid beter presteert dan Air France is geen geheim. Bij de strategie-update in november van moederbedrijf Air France-KLM zei topman Ben Smith ook dat er vooral bij Air France een hoop werk te verzetten was, onder meer door vlootvernieuwing. De Fransen geven aan onder meer te kampen met meer belastingdruk en hogere luchthavenkosten.

KLM-baas Pieter Elbers trekt de vergelijking met 2014 toen KLM voor de soortgelijke maatregelen stond. “Je ziet dat de koersvaste inspanningen toen bij KLM ook vorig jaar hun vruchten hebben afgeworpen”, zei hij.

Elbers sprak het vertrouwen uit in zijn Franse collega Anne Rigail, die bij Air France voor een monsterklus staat. Zij heeft in het slot van 2019 al voorzichtige stappen gezet met het verbeteren van de winstmarges, geholpen door kostenbesparingen.

Ook KLM bezuinigde om andere extra kosten te compenseren. De Nederlandse maatschappij kampte onder meer met hogere personeelskosten. Die zijn een gevolg van de nieuwe cao’s bij KLM, waarvan een deel pas tot stand kwam na stakingen. Die zijn sinds de zomer van kracht en geven de maatschappij twee jaar relatieve rust. Verder liepen pensioen- en brandstofkosten op. Ook stegen de uitgaven op Schiphol.

Coronavirus kost Air France-KLM ongeveer €200 miljoen bij start 2020

Het nieuwe coronavirus zadelt luchtvaartconcern Air France-KLM in het eerste kwartaal van dit jaar op met een stevige kostenpost. Volgens financieel directeur Frédéric Gagey van het Frans-Nederlandse bedrijf nemen de problemen een hap tot wel 200 miljoen euro uit de operationele winst, zo zei hij in een toelichting op de jaarcijfers van 2019.

Sinds eind januari zijn vluchten van en naar China vanwege het coronavirus opgeschort. Het Aziatische land is goed voor grofweg 5,5 procent van de netwerkactiviteiten van het bedrijf, exclusief de diensten van prijsvechter Transavia. Nu de vluchten niet worden uitgevoerd, zorgt dat voor omzetverlies, ook omdat minder overstappers gebruik maken van andere vluchten van de luchtvaartcombinatie.

Tot aan de coronaperikelen kende Air France-KLM een bemoedigende start van het nieuwe jaar. In de maand januari waren prestaties beduidend beter dan een jaar eerder. Door de opgelaaide problemen rekent het bedrijf voor de eerste drie maanden van 2020 op een lichte omzetdaling. Ook zit het Wuhan-virus de vrachtdivisie in de weg.

Gagey wilde desgevraagd niet ingaan op de eventuele schade voor het concern als de virusproblemen langer aanhouden. "Dit is waar we nu van uitgaan", zei hij. De vergelijking met het SARS-virus in 2009, dat ook de luchtvaart dwarszat en maanden duurde, gaat volgens het bedrijf niet helemaal op. Ook omdat het China van nu economisch van groter belang is dan toen.

Hogere brandstofkosten vreten aan nettowinst

Air France-KLM sloot 2019 af met een omzet van 27,2 miljard euro. Dat betekende op jaarbasis een toename van 3,7 procent. De operationele winst kwam uit op 1,1 miljard euro, bijna een vijfde minder dan een jaar eerder. De nettowinst zakte met 130 miljoen euro tot 290 miljoen euro.

Het concern kampte vorig jaar onder meer met opgelopen brandstofkosten. Deze vielen uiteindelijk op jaarbasis 550 miljoen euro hoger uit. Ook andere kosten gingen omhoog, waaronder die voor personeelsregelingen. De aanhoudende malaise in de vrachtsector deed het resultaat van de onderneming ook geen goed.

Air France-KLM kwam eind vorig jaar met een ambitieuze strategie op de proppen. Onder meer investeringen in de vloot en digitalisering moesten bijdragen aan groei. Daarvoor had het bedrijf jaarlijks tot circa 4 miljard euro gereserveerd. Dit jaar komt het budget uit op 3,6 miljard euro, onder meer voor vlootvernieuwing.

Lees meer: