KLM geeft reizigers van wie de vlucht wordt geannuleerd 15 procent meer waarde aan vouchers dan dat de tickets kostten.
Zo wil KLM het aantrekkelijker maken om vouchers om te zetten in een ticket dan om geld terug te vragen.
KLM bood eerder alleen vouchers aan voor geannuleerde vluchten, maar moet nu van de Europese Commissie ook de optie geven om geld terug te geven.
KLM geeft reizigers van wie de vlucht wordt geannuleerd 15 procent meer waarde aan vouchers dan dat de tickets kostten. De luchtvaartmaatschappij gaat ook alle al eerder uitgegeven vouchers meer waard maken.
Met de stap wil KLM het voor reizigers aantrekkelijker maken om hun tickets om te zetten in een voucher.
Donderdag maakte KLM bekend dat het reizigers van wie de vlucht vanaf deze week wordt geschrapt ook weer de mogelijkheid biedt om geld terug te krijgen. De afgelopen tijd gaf de luchtvaartmaatschappij met goedkeuring van de overheid alleen vouchers, maar de Europese Commissie maakte duidelijk dat dit niet is toegestaan.
Om reizigers toch voor vouchers te laten kiezen en te voorkomen dat het bedrijf veel geld terug moet betalen, biedt KLM nu dus extra waarde aan voor de vouchers.
Als de vouchers na een jaar niet gebruikt zijn en worden uitbetaald, vervalt de 15 procent extra waarde overigens weer. Dan geeft KLM weer gewoon de originele ticketprijs terug.
De Consumentenbond begrijpt dat KLM probeert de vouchers een aantrekkelijkere keuze te maken, maar blijft van mening dat ook klanten die voor 14 mei een voucher kregen recht hebben om hun geld direct terug te krijgen. Ook vraagt de consumentenbeschermingsorganisatie zich af of de extra waarde daadwerkelijk extra waarde blijft als vliegtickets mogelijk duurder worden. "Een gegarandeerd ticket naar dezelfde bestemming biedt meer zekerheid."