• KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen.
  • De vliegmaatschappij kampt met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers de komende jaren kunnen helpen om roosterproblemen te voorkomen.
  • Als de maatschappij niets doet, blijven in 2027 waarschijnlijk een flink aantal vliegtuigen aan de grond, omdat er onvoldoende piloten zijn om ze te besturen.
  • Lees ook: FNV eist schadevergoeding van KLM voor overbelasting bagagepersoneel Schiphol

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen.

De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

Bij KLM werken meer dan 3.000 vliegers, zegt een woordvoerster na berichtgeving door De Telegraaf. Dit zijn er meer dan ooit tevoren, maar het gaat lang niet allemaal om fulltimekrachten. Zo zijn er ook mensen die bijvoorbeeld plannerwerk op kantoor combineren met vlieguren in de lucht.

De afgelopen jaren is het aantal deeltijdverzoeken sterk gestegen. Omgerekend raakte de maatschappij hierdoor in een jaar tijd zo’n vijftig fulltimers kwijt.

Wat meespeelt is dat KLM tijdens de coronaperiode nagenoeg geen vliegers heeft aangenomen en omgeschoold. Ook is er meer ziekteverzuim.

Omdat de maatschappij tegenwoordig niet meer over Rusland vliegt, zijn er ook meer piloten nodig. Sommige vluchten duren daardoor namelijk wel 30 procent langer.

Vliegtuigen dreigen aan de grond te blijven in 2027

Hoofd vliegdienst Eimerd Bult benadrukt in een intern bericht voor het personeel dat het probleem groot is. Als de maatschappij niets doet, blijven in 2027 waarschijnlijk een flink aantal vliegtuigen aan de grond, omdat er onvoldoende piloten zijn om ze te besturen.

"We hebben de afgelopen maanden al volop ingezet op het werven en opleiden van extra vliegers en instructeurs. Die acties werpen vruchten af: dit jaar verwachten we driehonderd vliegers aan te nemen, de jaren daarna nog ruim driehonderd. We doen duizend omscholingen per jaar en dat zal de komende drie jaar zo blijven", stelt Bult. "Toch hebben we nog steeds nieuwe aanwas nodig."

KLM bekijkt ook hoe het zijn vliegdiensten en trainingsorganisaties efficiënter kan organiseren. Daarnaast spreekt de maatschappij met pilotenvakbond VNV over andere maatregelen die zouden kunnen helpen bij het inperken van de tekorten. "Ik wil er geen doekjes om winden: we moeten pittige discussies aan en moeilijke keuzes maken", aldus Bult.

LEES OOK: Dit zijn de 20 beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, volgens een nieuwe ranglijst – KLM valt net buiten de top