Volgens Hartman moeten luchtvaartmaatschappijen binnen Europa vele kilometers
omvliegen omdat luchtroutes in de afzonderlijke EU-lidstaten niet op elkaar
aansluiten. Dat kost veel tijd en geld en leidt tot onnodig veel uitstoot
van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2), aldus Hartman.

De KLM-topman pleit voor een verenigd Europees luchtruim. "Op de grond
hebben we Schengen,” zegt Hartman, doelend op het Europese verdrag dat vrij
verkeer van personen en goederen tussen de aangesloten landen mogelijk
maakt. "Maar een meter boven de grond hebben we gek genoeg geen Schengen
meer”.

KLM, dat deel uitmaakt van de Frans-Nederlandse groep Air France-KLM, heeft
zich tot doel gesteld tot 2012 te groeien zonder dat dit leidt tot meer
CO2-uitstoot. Het bedrijf wil dat onder meer bereiken door efficiënter te
vliegen met zuinigere toestellen. Efficiënte routes spelen daarbij een
hoofdrol.

Ook compenseert KLM zijn groei in CO2-uitstoot via investeringen in
projecten voor duurzame energie in ontwikkelingslanden. Op termijn kunnen
passagiers daaraan vrijwillig een bijdrage leveren, anders betaalt KLM zelf.
De luchtvaartmaatschappij heeft daarover afspraken gemaakt met het Wereld
Natuur Fonds.

KLM’s Amerikaanse partner Northwest komt binnenkort met een soortgelijk
initiatief. Dat zei topman Doug Steenland woensdag. Northwest is naar eigen
zeggen het eerste Amerikaanse luchtvaartbedrijf dat CO2-uitstoot op deze
manier compenseert.

KLM en Northwest vierden woensdag de tiende verjaardag van hun
partnerschap. Zij hebben sinds 1997 een joint venture op het gebied van
transatlantisch passagiersvervoer. Beide topmannen noemden de nauwe
samenwerking, waarbij alle kosten en baten eerlijk worden gedeeld, een groot
commercieel succes.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl