- De luchtvaartbranche slijpt de messen om de voorgenomen krimp van Schiphol naar 460.000 vluchten per jaar aan te vechten.
- Onder andere KLM, Transavia, TUI en Corendon spannen een kort geding aan tegen de Nederlandse overheid om de maatregel van tafel te vegen.
- De staat moet de krimp ook verdedigen in een ander kort geding dat de internationale branchevereniging IATA met een groep luchtvaartmaatschappijen aanspande.
- Lees: Schiphol gaat aantal reizigers opnieuw beperken tijdens de krokus- en meivakantie
De luchtvaartbranche spant een kort geding aan tegen de overheid vanwege de voorgenomen krimp van Schiphol. Onder meer KLM, Transavia, TUI en Corendon willen dat de krimp naar 460.000 vluchten per jaar van tafel gaat.
De luchthaven moet het aantal vluchten terugbrengen vanwege geluidsoverlast en milieuvervuiling, zo kondigde minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen zomer aan.
De maatschappijen noemen het besluit tot deze krimp, die moet leiden tot een uiteindelijke reductie van 500.000 tot 440.000 vluchten in 2024, “eenzijdig en plotseling”. Bovendien zou de maatregel in strijd zijn met nationale, Europese en internationale regelgeving en heeft de overheid geen alternatieven onderzocht.
De bedrijven zeggen miljardeninvesteringen te doen om duurzaamheidsdoelen te halen.
"De overheid trapt zonder correcte onderbouwing op de rem, terwijl de luchtvaart aantoonbaar resultaat boekt als het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid", aldus de luchtvaartmaatschappijen in een persbericht van KLM, dat goed is voor 60 procent van het vliegverkeer op Schiphol.
De luchtvaartmaatschappijen wijzen op het belang van een goed verbindingennetwerk op Schiphol. Dat deed KLM al eerder; het bedrijfsmodel van die luchtvaartmaatschappij is daarop ingericht. Maar ook stellen ze dat de capaciteitsreductie de Nederlandse economie zou schaden.
Wij omarmen de doelstellingen voor minder geluid en CO2", zegt topvrouw Marjan Rintel van KLM. "Daarom investeren we miljarden in vlootvernieuwing en de inkoop van duurzame luchtvaartbrandstof. Uiteindelijk geeft dat meer resultaat op het gebied van geluid en klimaat, terwijl het netwerk van 170 bestemmingen wereldwijd in stand kan worden gehouden. Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor. Dat is de reden dat we ons gedwongen zien de stap naar de rechter zetten."
Behalve de genoemde luchtvaartmaatschappijen hebben ook KLM-partner Delta Air Lines en de Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet zich bij het initiatief aangesloten. Ook de branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartbedrijven BARIN ondersteunt de gang naar de rechter.
'Ons standpunt verandert niet', zegt Schiphol
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten niet op de inhoudelijke argumenten van de organisaties in te kunnen gaan nu de zaak voor de rechter komt.
Wel zegt het departement dat het aantal vliegbewegingen omlaag moet vanwege de omwonenden en het milieu en dat het nog altijd de bedoeling is om het aantal vliegbewegingen in november volgend jaar te verlagen tot 440.000.
Schiphol zegt in een reactie te betreuren dat de maatschappijen zich genoodzaakt voelen om een kort geding aan te spannen, waarin Schiphol zelf ook wordt gedagvaard. "Ons standpunt verandert evenwel niet. Wij zien een vermindering naar 460.000 vluchten als noodzakelijke tussenstap."
Via een nieuw luchthavenverkeersbesluit met daarin harde grenzen voor geluid en uitstoot zou nieuwe groei van Schiphol later ook weer tot de mogelijkheden moeten gaan behoren, schreef de luchthaven onlangs al in een zienswijze op de plannen voor krimp van de luchtvaart.
Milieuorganisaties: 'Belastingbetaler krijgt stank voor dank'
Milieuorganisaties Greenpeace, Milieudefensie en Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland zeggen ondertussen teleurgesteld te zijn dat de luchtvaartmaatschappijen de gang naar de rechter maken.
Ze wijzen erop dat KLM tijdens de coronapandemie met belastinggeld is gesteund. "De belastingbetaler hield KLM voor miljarden in de lucht en krijgt een rechtszaak terug. Dat is pure stank voor dank." Ook is de stap volgens de organisaties "een klap in het gezicht van omwonenden, die eindelijk wat perspectief hebben op minder herrie".
De organisaties noemen krimp van de luchtvaart verder "noodzakelijk om de vervuiling en herrie terug te dringen". "Duurzaam vliegen is voorlopig nog een sprookje en dat weten luchtvaartmaatschappijen best. Het zou ze sieren als ze de krimp van Schiphol omarmen voor onze gezondheid, de natuur en het klimaat."
Behalve in dit kort geding zal de Staat de krimpbeslissing ook in een ander kort geding moeten verdedigen. De internationale luchtvaartbranchevereniging IATA spant dat samen met een groep andere luchtvaartmaatschappijen aan.