Op 1 juli vertrekt Peter Hartman als topman van KLM. Hij wordt opgevolgd door
Camiel Eurlings.
Hartman blijft tot zijn pensioen op 1 januari 2014 in dienst bij de KLM. Hij
houdt zitting in de Raad van Bestuur van Air France-KLM en zal in deze
hoedanigheid nauw betrokken blijven bij de ontwikkelingen van de
maatschappij.
Luchtvaartnieuws.nl
sprak met Hartman over prijsvechters in de luchtvaartindustrie.
De prijsvechters zijn gedurende uw bestuur (2007-2013) nog sterker
geworden. Ryanair is in aantallen passagiers nu de grootste van Europa. De
bijna tachtig miljoen passagiers in 2012 was een verdubbeling ten opzichte
van 2006. Wat vindt u daarvan?
“Ik heb nooit kritiek gehad op Ryanair. Dat bedrijf zit op secundaire airports
en dat zijn niet de onze. Bovendien heeft Ryanair een heel zuiver model en
een hele duidelijke strategie. Waar je niet voor betaalt, krijg je ook niet
en voor alle extra’s moet je betalen. Ik vind het dapper dat O’Leary dat
durft te zeggen. Je kunt van Ryanair toch niet verwachten dat je voor zo’n
bedrag nog service krijgt.”
“Je hoort wel eens: ‘De KLM is zo duur’. Ja, maar KLM vliegt wel 365 dagen per
jaar en niet alleen in het seizoen als het leuk is. De lowcostcarrier kan
zich permitteren een belangrijk deel van de vloot in de winter aan de grond
te zetten omdat er te weinig passagiers zijn. Dat is geen infrastructuur die
je mag vergelijken met de onze en onze infrastructuur is dan natuurlijk per
definitie duurder. Bovendien zijn de prijsverschillen vaak niet groot; KLM
komt uiteindelijk vaak als de goedkoopste uit de bus.”
Maar bij uw partner Air France waren ze minder positief over Ryanair.
“Ja, omdat Ryanair vanuit Frankrijk vloog onder Ierse regelgeving, waardoor ze
onder allerlei sociale verplichtingen uit konden komen. Daar is inmiddels
verandering in gekomen. Air France heeft enkele juridische processen tegen
Ryanair gewonnen."
"Prijsvechters genoten eerst voordelen die flagcarriers niet hadden. Ook
daar is het een en ander in aangepast. Prijsvechters hebben boetes gekregen
vanwege het onder druk zetten van luchthavens en vanwege het onterecht
gebruik maken van sociale regelingen, waar met name Ryanair tegenaan liep.
En als de EU passagiersrechten wil hanteren moeten ze wel in alle lidstaten
worden gehandhaafd en dat was in Ierland niet het geval."
En wat vindt u van easyJet?
“Ons model is niet zoals dat van easyJet. EasyJet gaat intussen wel richting
een hybride model en wil zich ook storten op de zakenmarkt. Ze komen met
allemaal mooie plannen voor Schiphol, absoluut bedoeld om lagere kosten en
betere voorwaarden te krijgen. Daar is Schiphol deels in meegegaan. Zo mocht
Transavia niet aan de H-pier voor lowcost, waar ook easyJet staat, maar de
Autoriteit Consument en Markt heeft de luchthaven inmiddels ongelijk
gegeven.”
“EasyJet zit helemaal niet in onze markt. Wij maken geld met long haul
en 'voeden' met short en medium haul. En op de bestemmingen waar easyJet op
onze feederlijnen wil prijsvechten, reageren wij met dezelfde aanbieding of
zetten wij Transavia in. EasyJet doet heel veel pijn in landen met een grote
thuismarkt, zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en
Spanje, maar niet in Nederland.”
“Wij wilden wel samenwerken met easyJet om te feederen. Jaren geleden hebben
wij daar al over gesproken, want wij laten namelijk ook andere prijsvechters
feederen, zoals Alaska Airlines. Met easyJet had dit ook makkelijk gekund,
maar ze wilden geen bijdrage leveren aan de kosten van de transfers.”
Air France schuift drie regionale carriers in elkaar tot de prijsvechter
HOP! Hadden KLM Cityhopper en Transavia daar ook niet bij gehoord?
“Nee, HOP! is een clustering van de regionale maatschappijen van Air France,
zoals wij dat heel lang geleden al hebben gedaan met Air Anglia en Air UK,
die toen KLM UK werden en daarna is het KLM Cityhopper geworden. Nu is KLC
een operating carrier van de KLM op de short haul en medium haul. De
integratie van de drie maatschappijen in HOP! is al ingewikkeld genoeg. Daar
moet je Transavia en KLC niet ook nog bij hebben. Bovendien heb je dan weer
te maken met Nederlandse en Franse regelgeving die elkaar in de weg zitten.”
“Transavia is onze prijsvechter. Met Transavia vliegen we ook op routes en
tijden waar easyJet vliegt, zoals Berlijn en Genève. Dan matchen we de prijs
en de voorwaarden van easyJet, zoals het betalen voor bagage. Wij gaan
concurrentie niet uit de weg. Dit is een lik-op-stuk-antwoord aan easyJet.”
En Cityjet, waarom gaat dat niet op in HOP!?
“Dat is puur een aangelegenheid van Air France. Cityjet staat in de etalage en
ik ga ervan uit dat er een koper komt.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl