- Bovenop de al eerder aangekondigde 5.000 banen schrapt luchtvaartmaatschappij KLM nog eens 800 tot 1.000 arbeidsplaatsen.
- Door de aanhoudende coronacrisis komt het eerder verwachte scenario van 80 procent van de vluchten volgens schema niet uit.
- De nieuwe reisbeperkingen die het kabinet deze week aankondigde zijn bij deze ingreep nog niet meegenomen.
Bij luchtvaartmaatschappij KLM verdwijnen nog eens 800 tot 1.000 banen als gevolg van de crisis bovenop de eerder aangekondigde reductie van 5.000 banen. Dat maakte KLM bekend.
De maximaal 1.000 man personeel die extra moet vertrekken betreft voor de helft cabinepersoneel. Daarnaast gaat het om 100 piloten en 200 tot 400 medewerkers op de grond.
KLM-baas Pieter Elbers had eerder al gewaarschuwd dat het beeld voor komende zomer er minder rooskleuring uit zou gaan zien dan eerder verwacht. Hij wijst er daarbij op dat de maatschappij keer op keer wordt overvallen door nieuwe ontwikkelingen, zoals extra lockdownmaatregelen en nieuwe beperkingen die in afgelopen 48 uur werden aangekondigd.
Zo werden vliegverboden ingesteld voor vluchten vanuit Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is een coronasneltest bovenop een PCR-test verplicht. De sneltest geldt ook voor personeel. Dat laatste zou betekenen dat KLM geen vluchten meer kan uitvoeren, omdat het risico bestaat dat personeel achter moet blijven bij een positieve test. Dat wil KLM niet.
Bij het aankondigen van maatregelen wordt volgens Elbers te vaak voorbij gegaan aan de uitvoering. Veel politieke partijen hebben volgens hem hun standpunt over de luchtvaart wel klaar. Het beeld dat luchtvaartmaatschappijen corona de wereld over vliegen bestempelt de KLM-baas pertinent als onwaar.
Hij zou verder na een OMT-advies graag in overleg willen met beleidsmakers om het advies handen en voeten te geven, in plaats van iedere keer te worden overvallen door maatregelen zoals nu vaak het geval is.
Nieuwe reisbeperkingen
De nieuwe ingreep nu staat nog los van de nieuwe maatregelen van het kabinet van de afgelopen 48 uur. Verder duurt het herstel met name op de langeafstandsroutes aanzienlijk langer dan verwacht, onder meer door voortdurende en nieuwe internationale beperkingen en reisrestricties.
Bij de vorige banenreductie is er volgens Elbers intensief overleg geweest met sociale partners om tot afspraken te komen. De vraag is of een nieuwe vrijwillige vertrekregeling effectief zal zijn, na ook al de twee voorgaande rondes. Daarmee lijken gedwongen ontslagen zeker niet uitgesloten.
Vakbonden hielden al wel rekening met extra ingrepen. De eerder aangekondigde reorganisatie werd na de eerste coronagolf overeengekomen. Daarbij werd nog rekening gehouden met herstel dat na de zomer zou doorzetten, niet met de strenge maatregelen die momenteel gelden.
De eerste ronde van de reorganisatie is overigens nog niet helemaal afgerond. Naar verwachting zullen nog een paar honderd medewerkers gedwongen moeten vertrekken.
"De nieuwe maatregelen zijn wel exemplarisch voor de restricties en dynamieken waar we sinds de uitbraak van de pandemie wereldwijd mee te maken hebben", aldus Elbers. "Zelfs als onze bemanningen uitgezonderd worden van deze verplichting, is deze extra reductie van arbeidsplaatsen helaas hard nodig. De effecten van de laatste maatregelen komen hier nog bovenop.