- Air France-KLM dreigt met juridische stappen tegen Schiphol vanwege diens plan om de havengelden voor vliegtuigmaatschappijen in drie jaar met meer dan 40 procent te verhogen.
- Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern noemt dit “onredelijk en onaanvaardbaar”, omdat de hele sector een flinke klap heeft gekregen van de pandemie.
- KLM is niet de enige die zich verzet tegen de huidige gang van zaken op Schiphol.
Air France-KLM dreigt met juridische stappen tegen Schiphol, omdat de luchthaven zijn havengelden voor vliegtuigmaatschappijen in drie jaar met meer dan 40 procent wil verhogen. Volgens het luchtvaartconcern is dat “onredelijk en onaanvaardbaar”, zeker omdat de sector een flinke klap heeft gekregen van de coronacrisis.
Met het tarievenvoorstel wil Schiphol volgens Air France-KLM de maatschappijen als het ware laten opdraaien voor de eigen schade ten gevolge van het wegblijven van passagiers. Dat zou volgens het concern niet eerlijk zijn, want de gehele luchtvaartsector heeft schade geleden als gevolg van de crisis.
“De verliezen voor luchtvaartmaatschappijen zijn enorm geweest. Zij proberen op dit moment het hoofd boven water te houden en zich langzaamaan weer te richten op herstel”, schrijft de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie in een speciaal bericht aan Schiphol. Dat document is bedoeld om de luchthaven nog van gedachten te doen laten veranderen. Maar gebeurt dit niet, dan zegt Air France-KLM zich tegen de nieuwe tarieven te zullen verzetten.
Vanuit de luchtvaartbranche klinkt meer verzet tegen de gang van zaken op Schiphol en andere Nederlandse luchthavens. De internationale luchtvaartbrancheorganisatie IATA is een juridische procedure begonnen om onder een nieuwe regel bij de Nederlandse slotcoördinator ACNL uit te komen. Bij de toewijzing van de start- en landingsrechten voor komende zomer zou gebruik gemaakt worden van een door Schiphol opgestelde lijst met bestemmingen die prioriteit hebben. Maar de IATA stelt dat dit niet mag en in strijd is met Europese regels.
Schiphol neemt eind deze maand een definitief besluit over de nieuwe tarieven. Tot die tijd onthoudt de luchthaven zich van commentaar. Wat betreft de klacht van IATA verwijst een woordvoerster van Schiphol naar ACNL. Bij de slotcoördinator was vrijdagavond niemand bereikbaar voor een reactie.