• Schiphol heeft een actieplan gepresenteerd om de verwachte grote zomerdrukte het hoofd te kunnen bieden.
  • Dat bestaat onder meer uit het werven van nieuwe medewerkers en afstemming met luchtvaartmaatschappijen over de planning van vluchten.
  • KLM beperkt intussen tijdelijk de verkoop van tickets voor vluchten vanaf Schiphol
  • Lees ook: Tekort aan bagagepersoneel op Schiphol kan deze zomer leiden tot reischaos

Schiphol heeft een actieplan gepresenteerd om in de zomerperiode grote drukte op de luchthaven tegen te gaan. Het plan bestaat uit vier punten: het werven van meer medewerkers zoals beveiligers, het aantrekkelijk maken van werken op Schiphol, het optimaliseren van de doorstroming van passagiers en het maken van afspraken met luchtvaartmaatschappijen over planning van vluchten. Daardoor zouden er minder vluchten moeten zijn.

Volgens Schiphol moet met deze maatregelen de verwachte zomerdrukte in goede banen worden geleid. “Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar we doen wel de belofte dat wij er alles aan doen om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen”, aldus topman Dick Benschop in een verklaring. “Tijdens de meivakantie zijn we direct van start gegaan met het ontwikkelen en uitvoeren van oplossingen voor de drukte. Dat doen wij samen met alle partijen die Schiphol vormgeven.”

Woensdag maakte Schiphol al bekend dat de regels voor de start- en landingsrechten worden veranderd, waardoor deze zomer minder vluchten zouden moeten vertrekken.

Schiphol had ook overleg met de vakbonden over vermindering van de werkdruk voor beveiligers en bagage-afhandelaars. Vanwege grote personeelstekorten zijn er de afgelopen tijd lange wachtrijen en zelfs opstootjes geweest, waarbij de marechaussee moest ingrijpen.

Werving nieuwe medewerkers Schiphol

De luchthaven gaat daarom inzetten op de werving van meer beveiligers. Er lopen diverse wervingscampagnes en op 11 juni is er een banenmarkt op Schiphol. Daarnaast wordt een landelijke campagne begonnen, waar ook wordt gezocht naar schoonmakers en afhandelaars.

Verder zegt Schiphol dat in overleg met de bonden wordt gesproken over goede beloning voor werk op Schiphol. "Alle partijen voelen daartoe de urgentie." Schiphol verwacht op korte termijn een onderhandelingsresultaat te kunnen presenteren.

Schiphol gaat bovendien "security coaches" inzetten, die reizigers helpen zo snel mogelijk door de beveiliging te gaan. Ook gaat Schiphol in overleg met maatschappijen om te onderzoeken op welke manier de hoeveelheid handbagage kan worden verminderd. Daarnaast zet Schiphol zoveel mogelijk extra medewerkers in, onder wie kantoorpersoneel en gepensioneerde collega’s.

Ten slotte wil Schiphol zorgen dat de situatie "maakbaar" is. Dat wil volgens de luchthaven zeggen dat het aantal vluchten en reizigers overeenkomt met de hoeveelheid die het beschikbare personeel op dat moment aankan. Onderdelen hiervan zijn verbeterde afstemming met maatschappijen over de planning en het verplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens.

Schiphol-topman Dick Benschop denkt niet aan opstappen

Topman Dick Benschop van Schiphol is niet van plan om op te stappen vanwege de chaos op de luchthaven van de afgelopen tijd door enorme personeelstekorten. "Ik denk niet aan opstappen. Ik ben bijzonder gemotiveerd om alles op te lossen", zegt hij in een interview met het ANP.

De Schiphol-topman zegt dat het donderdag gepresenteerde actieplan moet zorgen dat in de zomer alles op Schiphol beter gaat, hoewel hij toegeeft dat er altijd wel rijen zullen zijn. "Ik ga niet op goed geluk de zomerperiode in. Het is duidelijk dat de druk heel groot is en dat we moeten ingrijpen."

Door de urenlange wachtrijen ontstond veel irritatie bij passagiers en werden zelfs vluchten gemist omdat mensen niet op tijd aan boord konden komen. "Het is duidelijk dat we een verplichting hebben om alles in goede banen te leiden. We hebben dat op veel momenten niet waargemaakt", zegt Benschop. "Het is echt pijnlijk als mensen een vlucht missen omdat ze te lang in de rij moeten staan."

Ook waren er zelfs opstootjes tussen passagiers en beveiligers waarbij de marechaussee moest ingrijpen. Benschop: "Die agressie vind ik heel erg. Gelukkig was het een incident. Ik begrijp de teleurstelling van passagiers door de lange wachtrijen, maar onze werknemers doen keihard hun best. Ik hoop dat mensen daar begrip voor hebben."

Tenslotte zegt Benschop dat hij op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos was om te praten over verduurzaming van de luchtvaart. Hij heeft kritiek gekregen omdat hij in Davos was terwijl er zoveel problemen waren op Schiphol. "Ik was vanuit daar betrokken en ben eerder teruggekomen", aldus Benschop.

KLM beperkt tijdelijk verkoop tickets vanaf Schiphol

KLM zet een rem op de verkoop van tickets voor vluchten die de komende dagen gaan vertrekken vanaf Schiphol. Dat doet de luchtvaartmaatschappij vanwege de grote drukte op de luchthaven. Er is daardoor nog een beperkt aantal tickets beschikbaar voor vluchten van KLM tot en met aanstaande zondag.

"Dit doen we om ruimte te creëren voor het geval er klanten omgeboekt moeten worden als gevolg van de chaos op Schiphol", aldus de luchtvaartmaatschappij. KLM krijgt naar eigen zeggen veel vragen van klanten die de rijen voor de security hebben gezien en het niet aandurven vanaf Schiphol te vertrekken. De vliegmaatschappij biedt een omboekingsregeling aan.

De afgelopen periode zijn de wachttijden voor reizigers vaak erg lang geweest op Schiphol. Dat heeft onder meer te maken met de groei van het aantal reizigers, maar ook met personeelstekorten op de grond. Maatschappijen annuleren daardoor al vluchten. Vanwege de lange wachttijden op de luchthaven zijn er zelfs opstootjes geweest, waarbij de marechaussee moest ingrijpen.

Correctie: in een eerdere versie van dit bericht stond dat KLM de verkoop van tickets vanaf Schiphol de komende dagen helemaal had stilgelegd, maar dat berustte volgens ANP op onjuiste informatie

LEES OOK: Corendon gaat 100.000 vakantievluchten verkopen vanaf Duitse luchthavens