- KLM laat haar bemanningen niet meer overnachten in Rusland, maar blijft wel vliegen op Moskou en Sint-Petersburg.
- Om het luchtruim boven Oost-Europa veilig te houden worden acht Nederlandse gevechtsvliegtuigen ingezet.
- Transportbedrijven wordt intussen afgeraden nog vrachtvervoer van en naar Oekraïne te plannen.
- Lees ook: Heel Europa lijdt onder de oorlog in Oekraïne: dit is de mogelijke economische impact
Luchtvaartmaatschappij KLM laat haar bemanningen niet meer overnachten in Rusland vanwege de “onzekere situatie”. Dat meldde een woordvoerster van KLM. De maatschappij schrapt om die reden een vlucht die donderdagavond naar Moskou zou vliegen. KLM vliegt vooralsnog wel gewoon door het Russische luchtruim.
De onderneming zegt de situatie rond Oekraïne “nauwlettend” te volgen. KLM vliegt op de Russische steden Sint-Petersburg en Moskou. De maatschappij wil de verbindingen met Rusland wel in stand houden. Daarvoor zullen de vertrektijden enigszins worden aangepast. Eerder deze maand zijn de vluchten naar Oekraïne al stopgezet.
De Europese luchtvaartautoriteit EASA zegt dat maatschappijen waakzaam en voorzichtig moeten zijn met vluchten door delen van het Russische luchtruim. Het agentschap wijst daarbij op “verhoogde militaire activiteit”, met bijvoorbeeld het risico op raketten die bepaalde delen van het luchtruim kunnen binnendringen.
Air France, de zustermaatschappij van KLM, heeft aangekondigd de wekelijkse hoeveelheid vluchten van Parijs naar Moskou terug te brengen. Dat waren er tot nu toe twaalf, maar met ingang van vrijdag zal Air France nog maar een keer per dag op de Russische hoofdstad vliegen. Er zullen ook geen bemanningen meer overnachten in Rusland. Air France vliegt daarnaast nog twee keer per week op Sint-Petersburg. Die frequentie wordt niet aangepast.
Nederlandse F-35’s ingezet voor bewaking Oost-Europees luchtruim
Voor de bewaking van het luchtruim boven Oost-Europa worden acht Nederlandse gevechtsvliegtuigen ingezet. Als eerste gingen hiervoor donderdag twee Nederlandse F-35’s de lucht in. Later op de dag werden ze vervangen door twee F-16’s, aldus het ministerie van Defensie.
De inzet heeft te maken met de grootscheepse Russische militaire inval in Oekraïne. Het is voor het eerst dat de Nederlandse F-35's officieel worden ingezet. Over deze extra capaciteit waren eerder afspraken gemaakt met de NAVO. De vliegtuigen staan ook onder bevel van de NAVO.
De jachtvliegtuigen kunnen met behulp van tankvliegtuigen lang in de lucht blijven. Waar ze precies worden ingezet, maakt het ministerie niet bekend. De toestellen keren na hun dagelijkse inzet weer terug naar hun basis in Nederland.
Er staat een pool van acht Nederlandse gevechtsvliegtuigen 24/7 klaar voor deze taak in Oost-Europa. Het gaat om vier F-35's die zijn gestationeerd in Leeuwarden en vier F-16's van vliegbasis Volkel. De vliegtuigen worden altijd in een tweetal ingezet.
Deze inzet staat los van de twee F-35's die in april en mei het luchtruim gaan bewaken in het zuidoosten van Europa. Die beide toestellen worden dan met zo'n negentig man ondersteunend personeel in Bulgarije gestationeerd.
Transporteurs afgeraden nog vervoer naar Oekraïne te reizen
Transportbedrijven wordt afgeraden nog vervoer van en naar Oekraïne te plannen. Daarvoor waarschuwt branchevereniging Transport & Logistiek Nederland (TLN). De organisatie verwijst naar mededelingen van de IRU, de internationale koepel van vervoerders. Door de noodtoestand die is afgekondigd in Oekraïne gelden er beperkingen die waarschijnlijk ook van toepassing zijn op het vervoer, aldus TLN.
Volgens de branche is al sprake van vertragingen bij de grenzen met Oekraïne. Dat komt onder meer omdat de informatiesystemen van de douanediensten in Oekraïne zijn verstoord. Sommige procedures moeten daardoor handmatig worden uitgevoerd. Grensovergangen tussen Oekraïne en Belarus zijn mogelijk helemaal gesloten.
Woensdag wees TLN al op mogelijke risico's voor vervoerders die ondanks het huidige negatieve reisadvies voor Oekraïne toch naar het land rijden. TLN adviseerde toen ook de verzekeringsvoorwaarden goed te bekijken, zeker de dekking met betrekking tot de aansprakelijkheid.
Sinds half februari was het reisadvies voor Oekraïne vanwege de dreigende situatie al negatief. Mensen die toch naar Oekraïne gaan, doen dit op eigen risico. Voor Nederlanders in Oekraïne die noodhulp of consulaire bijstand nodig hebben is er een trefpunt in de Oekraïense stad Lviv.