De olieprijzen baren KLM-topman Pieter Elbers zorgen. De luchtvaartmaatschappij is het nieuwe jaar volgens de topman “turbulent” begonnen, doordat politieke spanningen de prijs hebben opgedreven.
In een interview met De Telegraaf zegt de topman verder dat KLM voor dit jaar flinke investeringen in de vloot op de agenda heeft. “Het jaar is echter turbulent begonnen vanwege de stijging van de olieprijs als gevolg van de oplopende geopolitieke spanningen. We hopen dat de olieprijs niet verder oploopt”.
Elbers ging in het interview met de krant ook in op een recent bericht dat KLM een Boeing 747 uit de vaart moest nemen. Dat zou het gevolg zijn geweest van afspraken die Air France-KLM-topman Ben Smith met Franse piloten had gemaakt over hoeveel vliegtuigen Air France en KLM mogen hebben.
“Voor dit ene geval zijn we schadeloos gesteld, maar ik wil om tafel om herhaling van zo’n situatie in de toekomst te voorkomen. Het kan niet zo zijn dat afspraken in Frankrijk ten koste gaan van KLM.”
Onrust in Midden-Oosten raakt aandeel Air France-KLM
Air France-KLM is het meest kwetsbare Europese luchtvaartconcern voor hogere brandstofkosten. Dat stelden analisten van zakenbank Credit Suisse in maandag een rapport. De olieprijs steeg maandag weer verder vanwege de oplopende spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten.
Als één ton brandstof 10 dollar duurder wordt, heeft dat een effect van 5 procent op de operationele winst van Air France-KLM, aldus de analisten. Bij branchegenoten is die impact lager, zegt Credit Suisse. Bovendien zijn de marges van Air France-KLM momenteel al vrij dun, vindt de Zwitserse bank. Veel ruimte om een olieprijsschok op te vangen lijkt er niet te zijn. IAG, het moederconcern van onder meer British Airways, en budgetvlieger Ryanair zijn het minst kwetsbaar voor duurdere brandstof, concluderen de marktvorsers.
Credit Suisse heeft een underperform-advies voor Air France-KLM, met een koersdoel van 8,85 euro. Het aandeel sloot maandag bijna 1 procent lager op 9,32 euro. Vrijdag ging het aandeel al bijna 8 procent onderuit.