De carrier hield maandag 7 december op Schiphol de officiële presentatie van
het nieuwe product, opgeleukt door een zweefact
van tv-magiër Ramana
.

KLM rept zelf van een nieuwe zone binnen de bestaande economyclass, met
dezelfde service. Ook de stoelen zijn hetzelfde gebleven, maar deze bieden
hier tot 10 centimeter meer
beenruimte
. Bovendien kan de rugleuning ongeveer twee keer zo ver naar
achteren.

En omdat het gaat om de stoelen helemaal voorin de economyclass kunnen die
passagiers na de landing eerder van boord, direct na de reizigers in de
businessclass.

Toeslag varieert
De toeslag voor deze stoelen ligt tussen 80 en 150 euro voor een enkele reis,
afhankelijk van de afstand van de vlucht. Voor vaste klanten van KLM die
meedoen aan het loyaliteitsprogramma Flying Blue geldt een korting van 25,
50 of 100 procent.

Nadat de reiziger een economyclass-ticket geboekt heeft kan hij een Economy
Comfort-stoel reserveren, vanaf negentig dagen voor vertrek.

KLM Nederland-directeur Bram Gräber: "We richten ons met dit product
op de vakantiegangers die bereid zijn om iets meer te betalen voor extra
comfort. Daarnaast mikken we op twee groepen zakelijke reizigers. Namelijk
zij die toch al economyclass dienden te vliegen en degenen die vanwege de
crisis sinds kort 'achterin' moeten zitten."

Minder stoelen in toestel
Per vlucht gaat het om dertig tot veertig plaatsen. Om de extra beenruimte te
creëren heeft de maatschappij het aantal stoelen terug moeten brengen,
globaal één rij per toestel. "Maar per saldo is dit een goede
business case", aldus Gräber.

Voor het introduceren van de 'zone' heeft KLM de gehele intercontinentale
vloot onder handen genomen. Een beste operatie. Gräber wil geen uitspraken
doen over de exacte hoogte van de investeringen. "Maar die zijn fors,
de terugverdientijd is ruim een jaar."

"De reacties van klanten zijn echter positief. We hebben in de afgelopen
dagen al duizenden opties verkocht. Dus nog voordat we de nieuwe
mogelijkheid publicitair onder de aandacht brachten", aldus de KLM
Nederland-directeur.

De introductie is niet een directe reactie op de huidige crisis, stelt Gräber. "Maar
door de economische omstandigheden en de wat ingezakte vraag kregen we wel
de ruimte om dit concept aan boord te introduceren." Bij gebleken
succes breidt KLM de Economy Comfort-zone mogelijk uit.

Ook andere maatschappijen
KLM is trouwens zeker niet de eerste airline die 'economy plus' biedt. Zo
lanceerden in Nederland Martinair
en vakantievlieger ArkeFly
(van TUI Nederland) enkele jaren geleden een
Comfort Class. En Air France heeft sinds 2008 de aparte tussenklasse Premium
Voyageur op lange routes.

Sterker nog, KLM biedt zelf al enige tijd de mogelijkheid om op
intercontinentale en Europese vluchten een stoel met extra beenruimte te
reserveren, tegen een toeslag. Bijvoorbeeld die bij de nooduitgangen en de
toiletten.

De maatschappij gaat daar nu extra de nadruk leggen. Gecombineerd met de
Economy Comfort-zone en de recent toegevoegde mogelijkheid op
intercontinentale vluchten om de twee stoelen naast elkaar te reserveren,
waardoor je geen 'directe buren' hebt. Deze extra privacy kost 30 euro per
persoon per enkele reis.

Boekingen bij KLM?
Nieuwe keuzemogelijkheden dus, bedoeld om de passagier voor KLM te laten
kiezen. Hoe staat het bij de luchtvaartmaatschappij eigenlijk met de
boekingen? "Kijkend naar de Nederlandse markt waren de afgelopen
maanden qua volume uitstekend, mede dankzij het hanteren van scherpe prijzen",
aldus Gräber.

"Het zakelijk vervoer daarentegen blijft nog sterk achter", erkent
hij. En juist die businesclass is zo belangrijk voor een gezonde marge bij
de vliegmaatschappij.

Lees ook:

KLM gaat samenwerken met Garuda

Weer minder passagiers Air France-KLM

KLM krijgt Oranje tintje

KLM wil meer grip op Transavia en Martinair

Vliegtuigvee krijgt lucht

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl