- De nieuwe topvrouw van KLM, Marjan Rintel, moet van het kabinet flink snijden in de kosten; die moeten structureel naar beneden.
- Volgens de staatsagent heeft KLM de kosten vorig jaar weliswaar flink verlaagd, maar dit zijn vooral tijdelijke maatregelen.
- De luchtvaartmaatschappij zal wel snel, eerder dan Air-France de coronasteun terugbetalen, de uitgifte van nieuwe aandelen moet voor een deel van dat kapitaal zorgen.
- Lees ook: Marjan Rintel wordt opvolger van Pieter Elbers als directeur van KLM
KLM moet van het kabinet flink aan de bak om de kosten structureel naar beneden te krijgen. Daarmee krijgt de nieuwe topvrouw, Marjan Rintel, direct een flinke taak mee. Aan haar nu de opdracht om flink te gaan snijden in de kosten die de maatschappij maakt.
De luchtvaartmaatsschappij zal binnen enkele maanden de coronasteun wel volledig hebben afgelost, dat zegt Ben Smith, topman van moederbedrijf Air France-KLM. Eerder werd al duidelijk dat het geld dat wordt opgehaald met een nieuwe aandelenuitgifte zou moeten zorgen voor extra kapitaal dat deels ten goede moest komen aan de aflossingen.
Naast het terugbrengen van de kosten ligt er nog meer werk voor Rintel te wachten. KLM moet namelijk ook werk maken van het voorkomen van belastingontduiking door personeel dat in het buitenland woont. Dat kan door de drempel voor woon-werkverkeer te verhogen. Dat staat in een kabinetsbrief over de bevindingen van staatsagent Jeroen Kremers die toeziet op het naleven van de afspraken met KLM als onderdeel van het coronasteunpakket.
KLM kreeg eerder 3,4 miljard euro aan steun toegezegd om de maatschappij door de coronacrisis te loodsen. Daarvan heeft KLM 942 miljoen euro gebruikt. In twee termijnen is al 665 miljoen euro overgemaakt naar Den Haag. De laatste 277 miljoen euro zal dus binnen enkele maanden afgelost zijn, veel eerder dan de uiterste datum van 2025.
De Nederlandse tak van de luchtvaartcombinatie zei eerder al werk te maken met het terugbetalen van de lening, ook vanwege de stevige rente. Verder moest een groot aantal medewerkers loon inleveren zolang de lening niet is terugbetaald.
'KLM houden aan verplichtingen' - maar dit is geen formele afspraak
In de brief over de bevindingen van de staatsagent stellen ministers Sigrid Kaag (Financiën) en Mark Harbers (Infrastructuur) dat ook na het aflossen van de steun KLM gehouden wordt aan de afspraken over financiën, duurzaamheid en leefbaarheid. Dit zou overigens geen onderdeel zijn van de formele afspraken met KLM. Kremers schreef eerder dat vrijwel alle verplichtingen vervallen zodra de lening is terugbetaald en de garantie op bankleningen is beëindigd.
Volgens de staatsagent heeft KLM de kosten vorig jaar flink verlaagd, met 30 procent. Maar dit zijn vooral tijdelijke maatregelen en de onderneming moet nu inzetten op meer structurele maatregelen. Ook zou KLM nog geen dekking hebben gevonden voor de beoogde loonsverhoging van 5 procent. Daarbij zou Kremers niet over afspraken zijn geïnformeerd, waar dat wel zou moeten.
Binnen KLM werden eerder al vraagtekens gezet bij de bevindingen van de staatsagent. Zo klonk volgens de ondernemingsraad van KLM vanuit Den Haag een roep om betere arbeidsvoorwaarden in de nasleep van de wilde staking door bagageafhandelaars bij het begin van de meivakantie. Die actie veroorzaakte chaos op de luchthaven.
De directie van KLM heeft na de actie een inflatiecorrectie toegepast, die volgens de bevindingen van de staatsagent niet zou passen. Verder werd gewezen op de hogere luchthavengelden waar ook KLM mee te maken krijgt. Maar de dienstverlening laat duidelijk te wensen over.
AirFrance zal overigens langer doen over het terugbetalen van de staatsssteun die het uit Frankrijk kreeg. Volgens Ben Smith zal Air France aan het einde van dit jaar 75 procent van de steun hebben terugbetaald aan Parijs.
Smith noemde verder de situatie op Schiphol, waar door personeelstekorten en groter dan verwachte drukte vluchten moeten worden geschrapt, ongekend. Hij zei dat de vraag naar naar vliegtickets sterk blijft, ondanks de hogere prijzen. Ook vanuit het bedrijfsleven neemt volgens Smith de vraag naar tickets toe.