- KLM-klanten kunnen tickets die ze aanschaffen voor reizen tot 31 maart 2021 zonder opgaaf van reden kosteloos annuleren.
- Veel reizigers aarzelen volgens de luchtvaartmaatschappij om te boeken vanwege de steeds veranderende reisadviezen. Deze maatregel moet de drempel om een ticket te kopen verlagen.
- Het vliegticket kan kosteloos worden ingewisseld voor een ‘refundable voucher’ waarmee een nieuwe vlucht kan worden geboekt of de reissom kan worden teruggestort.
Klanten kunnen hun vlucht bij KLM vanaf nu, om welke reden dan ook, kosteloos annuleren en de vliegticket omwisselen in een voucher of contant geld. Dit geldt voor vliegtickets met een vertrekdatum tot en met 31 maart 2021, meldt de luchtvaartmaatschappij.
KLM-klanten mogen hun vliegticket kosteloos inwisselen voor een ‘refundable voucher’, ongeacht de reden van het annuleren van de vlucht. Met deze voucher kan de klant vervolgens een nieuw ticket kopen of een ‘refund’ aanvragen. De nieuwe maatregel geldt ook voor klanten die al een KLM-ticket of reisvoucher in bezit hebben.
Volgens Boet Kreiken, die bij KLM verantwoordelijk is voor de klantbeleving, “willen veel mensen wel reizen, maar aarzelen ze om te boeken door de onzekere tijden en de constant veranderende reisadviezen”. Kreiken: “Wij bieden met deze maatregel daarom meer flexibiliteit.”
Tot nu toe gold de geldteruggarantie alleen voor door KLM zelf geannuleerde vluchten.
Door de reisbeperkingen vanwege corona moest KLM veel vluchten annuleren, wat een groot aantal restitutieverzoeken met zich meebracht.
Passagiers hebben wettelijk gezien recht op geld terug als een vlucht niet doorgaat, maar KLM gaf in eerste instantie alleen tegoedbonnen. De luchtvaartmaatschappij heeft meer tijd nodig dan normaal om de bedragen terug te betalen, maar is bezig met het inhalen van de achterstand.
Lees meer over de luchtvaart tijdens de coronacrisis:
- KLM krijgt €3,4 miljard staatssteun – Nederland bedingt extra garanties bij Fransen voor positie Schiphol
- Onderzoekers twijfelen of de opening van Lelystad Airport wel zin heeft – door corona is er geen schaarste meer op Schiphol
- Easyjet verwacht dat de vraag naar tickets pas in 2023 weer op peil is – de prijsvechter wil nu maximaal 30% van het personeel ontslaan