- KLM gaat in beperkte hoeveelheden duurzame brandstof bijmengen om zijn CO2-voetafdruk te verlagen.
- Dit zal gepaard gaan met verhogingen van ticketprijzen met bedragen van maximaal 12 euro.
- KLM ziet biobrandstof als het belangrijkste middel om zijn CO2-uitstoot te verlagen op de korte termijn.
- Lees ook: Dit zijn de 20 veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld – Air France-KLM zit bij de top
Luchtvaartmaatschappij KLM gaat de ticketprijzen verhogen om zo op vluchten iets meer duurzamere brandstof te gebruiken.
Het gaat om de toevoeging van Sustainable Aviation Fuel (SAF) aan de reguliere kerosine op basis van aardolie.
De duurzame brandstof heeft een hogere kostprijs en daarom stijgen de ticketprijzen voor KLM en Transavia tot maximaal 12 euro. Dat is volgens KLM afhankelijk van de lengte van de reis en of iemand gebruikmaakt van business class.
Op KLM- en Transavia-vluchten die vanaf Schiphol vertrekken, wordt vanaf nu een half procent ‘bijgemengd’ met SAF. Deze brandstof, onder meer op basis van gebruikt bakvet, zorgt volgens de luchtvaartmaatschappij voor minimaal 75 procent minder CO2-uitstoot dan fossiele kerosine.
De luchtvaartmaatschappij zegt deze brandstof te zien als "het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen" op korte termijn. Met het gebruik ervan wil KLM ook de markt ontwikkelen, "zodat het aanbod wordt opgeschaald en de brandstof uiteindelijk goedkoper wordt".
SAF was in 2019 goed voor minder dan 1 procent van alle door KLM gebruikte brandstof.
Eind 2020 kondigde KLM ook aan te gaan samenwerken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail en de NS om de trein als alternatief te promoten voor kortere vluchten van minder dan 700 kilometer. Het gaat dan om de bestemmingen Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn, die ook goed per trein te bereiken zijn.