- KLM en de Nederlandse overheid liggen met elkaar overhoop, omdat het aantal vluchten op Schiphol mogelijk beperkt gaat worden.
- De luchtvaartmaatschappij eist dat de overheid 1 miljoen euro per dag gedurende maximaal 100 dagen betaalt, als de staat zich niet aan de uitkomst van de rechtszaak houdt, meldt RTL Nieuws.
- De beperking zou flinke financiële gevolgen hebben voor KLM. Het zou 15.400 vluchten moeten schrappen en daardoor 9 vliegtuigen aan de grond moeten houden.
- Lees ook: Advocaten KLM in kort geding: Staat volgde niet de juiste procedures bij terugdringen vluchten Schiphol
KLM en de Nederlandse overheid liggen met elkaar overhoop omdat het aantal vluchten op Schiphol mogelijk beperkt gaat worden. KLM en andere luchtvaartmaatschappijen spanden daarom een rechtszaak aan om af te dwingen dat het aantal vluchten op korte termijn onveranderd blijft. In deze zaak eist KLM ook een dwangsom van 100 miljoen euro, schrijft RTL Nieuws.
KLM wil dat de overheid 1 miljoen euro per dag gedurende maximaal 100 dagen betaalt, als de staat zich niet aan de uitkomst van de rechtszaak houdt. De advocaten van de luchtvaartmaatschappij stellen dat dit nodig is om mogelijke onomkeerbare schade te voorkomen.
De reden dat KLM nu al een dwangsom eist, heeft ermee te maken dat het aantal toegestane vluchten vóór 6 april bij Schiphol bekend moet zijn in verband met de planning.
Verlaging aantal vluchten niet correct aangepakt
De luchtvaartbranche heeft deze maand een kort geding aangespannen tegen de overheid vanwege de voorgenomen krimp van Schiphol. Onder meer KLM, Transavia, TUI en Corendon willen dat de krimp naar 460.000 vluchten per jaar van tafel gaat. Die krimp zou in strijd zijn met nationale, Europese en internationale regelgeving. Ook heeft de overheid volgens de maatschappijen geen alternatieven onderzocht.
Behalve de genoemde luchtvaartmaatschappijen hebben ook KLM-partner Delta Air Lines en de Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet zich bij het initiatief aangesloten. Ook de branchevereniging voor in Nederland actieve luchtvaartbedrijven BARIN ondersteunt de gang naar de rechter, net als brancheverenigingen Airlines for Europe (A4E) en de European Regions Airline Association (ERA).
De luchtvaartmaatschappijen wijzen op het belang van een goed verbindingennetwerk op Schiphol. Dat deed KLM al eerder; het bedrijfsmodel van die luchtvaartmaatschappij is daarop ingericht. Maar ook stellen ze dat de capaciteitsreductie de Nederlandse economie zou schaden en dat de luchtvaart "aantoonbaar resultaat boekt als het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid".