De Consumentenbond dreigt met een rechtszaak tegen luchtvaartmaatschappij KLM. De organisatie wil dat KLM onmiddellijk stopt met haar ‘no show’-beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten zou jagen. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.
Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan KLM.
De belangenorganisatie krijgt regelmatig klachten over het ‘no show’-beleid. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwacht niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee.
Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Schandalig. Door de ‘no show’-clausule betaalt deze man twee keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig.”
‘No show’-clausule KLM
Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een ‘no show’-clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.
De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Combée: "Dit is wel een heel lucratief verdienmodel voor deze maatschappijen."
KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding. De dreiging tegen KLM is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties tegen luchtvaartbedrijven. KLM liet in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond en bestudeert die momenteel. "We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen."
Business Insider deed eerder dit jaar een steekproef bij vluchten van KLM en prijsvechters Ryanair en EasyJet voor intercontinentale vluchten en een kortere vlucht. We keken naar de prijsverschillen tussen enkeltjes en retourvluchten, en zochten uit wat er met je ticket gebeurt als je niet komt opdagen. Dus als je een ‘no-show’ bent.