Volgens de president-directeur van KLM was er sprake van overreactie. Hartman
zei dat bij de viering van het tienjarig bestaan van de Dutch Aviation
Group.
Hartman wil dat de luchtvaartmaatschappijen hun eigen verantwoordelijkheid
terugkrijgen. "Officieel beslissen de maatschappijen zelf op basis van
informatie van de overheden en meteorologische diensten of, waar en wanneer
zij vliegen”, aldus Hartman.
Volgens Hartman moeten die beslissingen in het geval van de aswolk worden
genomen op basis van gemeten concentraties. "De vliegtuigen die
vanochtend binnenkwamen uit de verschillende werelddelen, hadden niets in de
motoren.”
Schade KLM
KLM maar ook andere maatschappijen hebben volgens Hartman weer "luttele
miljoenen” verloren maandag. "De mensen begrijpen dit ook niet meer.
Het is wel een winstpuntje dat niet alles op slot ging zoals de vorige
keer.”
De Europese luchtvaartmaatschappijen, verenigd in de AEA, hebben maandag
gezamenlijk een brief gestuurd aan de Europese ministers van Transport
waarin zij hen "met klem” oproepen om het systeem te veranderen. "We
moeten naar het Amerikaanse systeem waar nooit het luchtruim gesloten
wordt”, zei Hartman.
Blijft het de vraag of Nederlandse passagiers moeten wennen aan de situatie
dat het luchtruim zomaar dicht kan zijn. "Als het aan KLM ligt niet.''
Reactie Eurlings
Verkeersminister Camiel Eurlings wees erop dat binnen Europa wordt overlegd
over hoe om te gaan met situaties als de aswolk. "We moeten verkennen
of we de verantwoordelijkheid bij de sector zelf moeten leggen. Waarom
gebeurt dat elders in de wereld wel en hier niet?''
Volgens Eurlings is het nu tijd voor een derde stap. Eerst ging het volledige
luchtruim dicht, nu is er meer maatwerk. "En dan komt de volgende stap
die we in overleg met alle partijen willen zetten. Dat kan zijn dat we met
de vliegtuigbouwers in overleg gaan om te weten wat nu wel of niet kan.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl