• Luchtvaartmaatschappij KLM heeft ook met de pilotenvakbonden een akkoord bereikt over het vanwege de coronacrisis noodzakelijke reorganisatieplan.
  • Zonder akkoord zou een faillissement de enige optie zijn geweest, dreigde de minister van Financiën, Wopke Hoekstra.
  • KLM-topman Pieter Elbers spreekt van pijnlijke en ingrijpende maatregelen en waarschuwt over een nieuwe ontslagronde.

KLM heeft nu ook met zijn piloten overeenstemming bereikt over de reorganisatieplannen bij de luchtvaartmaatschappij. Daardoor is het bedrijf er nu met alle vakbonden op hoofdlijnen uit.

Het plan waarin de arbeidsvoorwaarden worden versoberd, is donderdagavond direct naar het ministerie van Financiën gestuurd.

KLM moest donderdag nog een plan inleveren in Den Haag om over de volledige door de overheid beloofde steun te kunnen beschikken. Minister Wopke Hoekstra benadrukte de deadline donderdagochtend nog.

Als het personeel niet zou instemmen met loonoffers en ontslagen, was faillissement volgens de minister de enige andere optie. Door de coronacrisis stond de maatschappij op omvallen.

Eerder op de dag lukte het al om deals te sluiten met de vakbonden voor het cabinepersoneel en het grondpersoneel.

De piloten waren de enige beroepsgroep met wie KLM het nog niet eens was geworden. Zij behoorden net als bijvoorbeeld het management tot de hogere inkomens bij KLM en moesten ook het meeste inleveren. Een van de onderhandelaars van KLM gaf in de loop van de dag aan dat het lastige gesprekken waren.

'Ingrijpende en pijnlijke maatregelen'

"De maatregelen zijn ingrijpend en pijnlijk voor alle KLM’ers maar noodzakelijk", laat topman Pieter Elbers na afloop weten.

KLM kondigde in de zomer al aan duizenden personeelsleden te ontslaan om te bezuinigen. Aan het eind van het jaar zal KLM zo’n 4500 mensen minder in dienst hebben dan voor de coronacrisis. Verdere banenreducties worden bovendien niet uitgesloten, "gezien de omvang en diepte van de crisis".

KLM heeft met de grond- en cabinebonden ook overeenstemming bereikt over het sociaal plan. Voor de piloten voorzagen bestaande cao-afspraken hier reeds in.

Daarnaast zal KLM zijn Vrijwillige Vertrekregeling bij bepaalde afdelingen weer gericht openstellen om zoveel mogelijk gedwongen ontslagen te voorkomen.

Een nieuwe ontslagronde is waarschijnlijk nodig vanwege toename coronabesmettingen

Elbers vreest dat er een nieuwe ontslagronde nodig is bij de maatschappij, bovenop de duizenden banen die dit jaar al zijn geschrapt. Volgens hem heeft KLM veel last van de recente toename van het aantal coronabesmettingen en de vele nieuwe beperkingen en quarantainevereisten van overheden.

"Deze ongecoördineerde aanpak van landen heeft tot veel verwarring geleid en het vertrouwen van klanten aangetast. De realiteit wijkt dus stevig af van de verwachtingen die we voor de industrie in de zomermaanden nog hadden", stelt de KLM-baas in een bericht aan het eigen personeel, waarover eerder ook de NOS schreef.

Hoeveel banen op de tocht staan is nog niet duidelijk. Wel geeft de topman aan dat nog eens 10 procent minder vluchten zou betekenen dat KLM nog zo’n 1500 arbeidsplaatsen minder nodig heeft.

"We houden nu dus echter rekening met nog minder productie, wat uiteindelijk directe invloed zal hebben op de hoeveelheid mensen die nodig is", aldus Elbers.

Ook Jan van den Brink, vakbondsbestuurder bij FNV Grondpersoneel, maakt zich zorgen over de situatie. "Zoals het nu gaat, ziet er niet goed uit. Want hoe meer oranje vlekken op de wereldkaart, hoe minder er wordt gevlogen", geeft hij aan.

Maar de FNV'er weet ook dat de omstandigheden in de coronacrisis soms snel kunnen veranderen. "Het gaat omhoog en omlaag. We hebben met KLM afgesproken om elk half jaar opnieuw naar het scenario te kijken. Laten we eerst het volgende meetmoment afwachten."

LEES OOK: KLM moet zichzelf opnieuw uitvinden en scherp kiezen: maak vluchten van minder dan 500 kilometer overbodig