- Klimaatvriendelijk reizen krijgt veel aandacht in aanloop naar de klimaattop in Glasgow, maar het is in de praktijk vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
- Volgens NS-bestuurder Eelco van Asch is de oplossing vrij simpel: “Er moet meer worden geïnvesteerd in een manier van reizen die al groen is: de trein.”
- “We moeten ervoor zorgen dat het spoor een belangrijkere rol krijgt in het realiseren van de klimaatdoelen”, zegt ook bestuurster Ans Rietstra van spoorbeheerder ProRail.
Klimaatvriendelijk reizen krijgt veel aandacht in aanloop naar de klimaattop, maar het is in de praktijk vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je langere afstanden wilt afleggen kan het relatief duur, tijdrovend en behoorlijk ingewikkeld zijn.
Dat ervaren ook de Finse Linda Kivi (25) en de Zweedse Betty Ottosson (21), die met de trein vanuit Scandinavië afreizen naar Glasgow voor de klimaattop COP26.
“Het is zo makkelijk om gewoon een vlucht te boeken. Als je ‘climate smart’ wilt reizen, moet je heel veel regelen met verschillende aanbieders”, vertelt Betty. “En als er iets verkeerd gaat, heb je een domino-effect”, vult Linda aan. “Het zou al heel handig zijn als je in één keer een duurzame reis zou kunnen boeken.”
De twee studenten zijn als vrijwilliger actief voor de Zweedse organisatie Push. Ze willen op de klimaattop vooral de stem van jongeren vertegenwoordigen en jongeren betrekken bij het tegengaan van klimaatverandering.
In Rotterdam stappen ze op de speciale klimaattrein, die zo'n vijfhonderd mensen naar Londen brengt. Van daaruit gaat de hele groep met een andere trein door naar de Schotse stad die de komende twee weken het toneel is van de klimaattop.
Voor Betty en Linda begon de reis al op vrijdagavond in Malmö. Van daaruit gingen ze via Kopenhagen met de trein naar Hamburg, vervolgens met een bus naar Nederland.
De Eurostar-trein die van hieruit naar Londen rijdt, doet dat tegenwoordig wel relatief snel. Na ongeveer 3,5 uur zijn de passagiers die in Rotterdam opstapten in Londen. De aansluitende trein naar Glasgow is nog tot circa 18.00 uur Britse tijd onderweg.
Voor de Scandinavische deelnemers is het dus een reis van ongeveer een etmaal, terwijl het vliegtuig er slechts enkele uren over doet. Wie groen wil reizen op zo'n afstand, moet dus de tijd hebben.
Trein moet aantrekkelijker worden voor internationaal reizen
Dat de trein aantrekkelijker moet worden voor internationale reizen, beamen ook bestuurders uit de spoorsector. "Onze boodschap is vrij simpel. Er moet meer worden geïnvesteerd in een manier van reizen die al groen is: de trein", zegt NS-bestuurder Eelco van Asch. Hij merkt op dat nu sprake is van een ongelijk speelveld tussen het spoor en de luchtvaart. "Je treinticket is belast, je vliegticket niet. Dat is niet verstandig", vindt hij.
"We moeten ervoor zorgen dat het spoor een belangrijkere rol krijgt in het realiseren van de klimaatdoelen", zegt ook bestuurster Ans Rietstra van spoorbeheerder ProRail.
Los van de kosten moeten de Europese spoornetwerken nog een stuk beter op elkaar worden aangesloten, zegt ze. "We moeten meer standaardiseren, bijvoorbeeld dezelfde veiligheidssystemen gebruiken." Meer stabiliteit op het spoor en meer nachttreinen staan ook op haar lijst van verbeterpunten.