De omzet van TomTom zakte in de eerste drie maanden van 2013 met 13 procent
tot 202 miljoen euro. Het nettoverlies was met 2 miljoen euro even hoog als
een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebitda) verbeterde met 1 miljoen
euro tot 29 miljoen euro.

TomTom zag de omzet van zijn twee grootste divisies dalen. Op de
consumentenmarkt, waar de omzet met 101 miljoen euro bijna 20 procent lager
was dan een jaar eerder, namen de verkopen van navigatiekastjes verder af.
De dalende autoverkopen drukten daarnaast de opbrengsten van de divisie die
inbouwapparatuur aan autofabrikanten levert met 13 procent tot 51 miljoen
euro. De resultaten voldeden volgens bestuursvoorzitter Harold Goddijn wel
aan de verwachtingen.

TomTom houdt vast aan de eerder voor 2013 vastgestelde doelen. Daarbij gaat
het bedrijf ervan uit dat de omzet in het hele jaar daalt tot tussen 900 en
950 miljoen euro, tegen 1,06 miljard euro vorig jaar. De aangepaste winst
per aandeel komt naar verwachting uit op 0,20 euro.

Lees ook:

‘Verlies TomTom valt mee’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl