Mediamagnaat John de Mol slaat een grote slag in China. De Chinese versie van The Voice, waarvan al vier seizoenen met succes zijn uitgezonden, gaat naar een andere partner die ook meteen andere succesvolle Talpa-formats naar het land wil halen.
Met de megadeal met het Chinese mediaconcern Zhejiang Tangde is een bedrag van zo’n 110 miljoen euro gemoeid over een periode van drie jaar. De eerste productie die in het kader van de nieuwe overeenkomst in China zal worden uitgezonden, is de dansshow Dance Dance Dance. Ook zijn de licentierechten verkocht voor productie en uitzending van het vijfde tot en met het achtste seizoen van The Voice of China.
John de Mol, oprichter van mediaconcern Talpa, is ervan overtuigd een “geweldige zakenpartner” te hebben gevonden waarmee hij de activiteiten in China en daarbuiten uit kan breiden. “China is straks na Amerika onze grootste afnemer, dat geeft een enorme kick”, zegt De Mol in De Telegraaf. “We worden een speler van belang in een markt van ruim 1,3 miljard inwoners.”
The Voice paradepaardje van Talpa
Talpa is al een paar jaar actief in China. De Mol verkocht de internationale succesformule van de talentenjacht in 2012. Ook kregen Chinezen al andere Talpaformats te zien, zoals een Chinese versie van het tv-programma Ik hou van Holland.
The Voice is het internationale paradepaardje van Talpa, dat zich heeft gespecialiseerd in het bedenken en vervolgens aan de man brengen van formats voor tv-programma's. Er zijn al 65 lokale versies van de show uitgezonden in 180 landen. De talentenjacht heeft meer dan 500 miljoen kijkers en meer dan 55 miljoen Facebookfans.
Zhejiang Tangde betaalt 60 miljoen dollar voor The Voice en steekt daarnaast nog 50 miljoen dollar in de joint venture die de Talpaformats gaat ontwikkelen voor de lokale markt. Het Chinese bedrijf is actief als producent van film en drama en beursgenoteerd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl