Klanten van telecomprovider XS4ALL kunnen het slachtoffer zijn geworden van hackers die hebben ingebroken in hun modem.
Bij enkele honderden klanten in Nederland zijn hierdoor ongebruikelijk hoge telefoonrekeningen geconstateerd. Die zijn ontstaan doordat hackers de nummers van de betrokkenen gebruikten om naar dure 0900-nummers in verre oorden te bellen.
Dat heeft een woordvoerder van XS4ALL donderdag gezegd. Het probleem kan zich volgens hem alleen voordoen bij klanten die op hun modem (een Fritzbox-modem van de Duitse fabrikant AVM) een bepaalde poort hebben openstaan.
De zaak kwam volgens de zegsman begin deze week aan het rollen, toen XS4ALL opeens veel telefoontjes naar bijvoorbeeld Vanuatu opmerkte. Normaal wordt er vrijwel nooit naar deze eilandengroep in de Grote Oceaan gebeld, maar nu was er opeens sprake van meerdere en langdurige gesprekken. Later bleek dat ook in Duitsland mensen slachtoffer zijn geworden van de fraude, die inmiddels wordt onderzocht.
XS4ALL probeert alle gedupeerden te benaderen. Hun hoge telefoonrekening zal worden kwijtgescholden. De telecomprovider maakt zich wel zorgen, omdat nog niet duidelijk is hoe de daders de benodigde inloggegevens van de klanten hebben kunnen bemachtigen.
In totaal telt XS4ALL, een KPN-dochter, ongeveer 250.000 klanten in Nederland.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl