Toen Jessica Hawks in maart 2020 een bedrijf als virtueel assistent startte, vertrouwde ze uitsluitend op sociale media om haar merk te laten groeien. Op dit moment heeft ze 129.000 volgers op Instagram en 869.000 op TikTok.

Slechts vijf maanden na de lancering van haar sociale platforms verdiende Hawks al 9.000 dollar per maand aan verkoop van door sociale media gecreëerde partnerschappen, volgens door Insider geverifieerde documenten.

Hoewel sociale media een krachtig hulpmiddel kan zijn voor ondernemers, is het voor veel van hen onduidelijk wat voor soort content nu wel en niet werkt. Dat komt mede door de telkens veranderende algoritmes waar de platformen op werken. Bedrijven willen maar één ding: content maken die zowel klanten aantrekt als verkoop oplevert.

Omdat sociale media een cruciale marketingtactiek blijft voor elk bedrijf, delen Hawks en Martine Cadet, een businesscoach en drievoudig spreker op de Small Business Expo in New York City, 6 strategieën. Deze variëren van het creëren van een aantrekkelijk profiel tot het opbouwen van zinvolle connecties.

1. Schrijf een 'bio' die jouw bedrijf uitlegt

Ondernemers moeten duidelijke zakelijke sociale-mediaprofielen aanmaken die gericht zijn op de marketing van het bedrijf en het aantrekken van klanten, aldus Hawks.

Virtuele assistenten moeten hun bio gebruiken om zichzelf voor te stellen en hun ideale klant te definiëren, geeft ze als voorbeeld. Toen Hawks een fulltime virtueel assistent was, luidde haar Instagram-bio: "Ik bied ondersteuning en strategie aan bruiloftscreatievelingen die hun bedrijf willen opschalen en tijd willen vrijmaken."

Hawks zegt dat het opstellen van een eenvoudige maar effectieve bio van cruciaal belang was bij het identificeren van haar ideale klanten en het uitleggen van haar doel als virtuele assistent.

2. Creëer content die het waarom en hoe van je bedrijf uitlegt

Zodra Hawks haar Instagram-account had opgezet, postte ze een foto met een onderschrift dat haar bio uitbreidde. Foto's, video's of andere inhoud moet worden gebruikt om de 'waarom' en de 'hoe' van het bedrijf uit te leggen, zegt Hawks. Hawks' content bevatte tips over hoe je een succesvol bedrijf runt, en waarom zij een klant daarbij zou kunnen helpen.

Elke post moet duidelijk het doel van het merk uitleggen, ongeacht of je een dienst of een product promoot. Om dit te doen, zou je de TERA-methode kunnen gebruiken. Dat staat voor 'Trigger Emotion, Reliable, Action'. Ofwel: roep een emotie op, toon betrouwbaarheid, en lok uit tot actie, zegt Cadet tijdens een op sociale media gerichte marketing sessie op de Small Business Expo.

"Stel jezelf de vraag, als ik post op Instagram ben ik dan echt content aan het maken die tegen mijn publiek zegt: 'Ik geef om jou?'" aldus Cadet. "We willen geen interactie met robots die geen menselijke kant hebben."

3. Gebruik functies als Geotags en bijschriften om te profiteren van het algoritme

Het posten van een verscheidenheid aan content is cruciaal voor de sociale media-strategie van een bedrijf, zegt Cadet. Specifiek op Instagram zouden bedrijven afbeeldingen met langere bijschriften moeten plaatsen om betrokkenheid en verbinding met volgers uit te lokken.

"We hebben een limiet van 2.200 tekens op Instagram: gebruik het", zegt Cadet. Het opsplitsen van het bijschrift in een kop, tekst en oproep tot actie, maken langere bijschriften makkelijker leesbaar , legt ze uit.

Ook andere sociale media-functies moeten worden gebruikt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Geotags. Hierdoor kunnen klanten in een gericht gebied het account gemakkelijker vinden, zegt ze.

4. Maak gebruik van marktonderzoek om problemen in de sector te begrijpen

Marktonderzoek kan van onschatbare waarde zijn voor ondernemers. Het kan informatie zoals gemeenschappelijke tarieven, concurrenten en industrie-experts uitlichten.

Hawks zegt dat haar belangrijkste onderzoek over de specifieke worstelingen van ondernemers met wie ze wilde werken ging. Ze baseerde haar contentstrategie op deze bevindingen, inclusief oplossingen voor de problemen waarmee haar ideale klanten werden geconfronteerd. Daarnaast gaf ze inzichten in de gesprekken die ze voerde.

"Zoek naar gemeenschappelijke problemen of pijnpunten, zodat je potentiële klanten vervolgens de oplossing kunt geven", zegt ze.

5. Zoek klanten met wie je een klik hebt

Hawks heeft een voorliefde voor fotografie, cosmetologie en kunst, en vond dat bruiloftcreatievelingen haar ideale klanten waren. Daarom zette ze zichzelf in de markt als virtueel assistent voor bruiloften en ging ze op zoek naar ondernemers en potentiële klanten in die sector.

"Een groot onderdeel is erop uitgaan en mensen vinden met wie je graag zou willen werken", zegt Hawks over haar op diensten gebaseerde bedrijf. Ze stelt voor om de zoekfuncties op Instagram en andere sociale platforms te gebruiken om potentiële klanten te vinden.

Ondertussen is het leggen van contacten ook van cruciaal belang voor op producten gebaseerde bedrijven. Video's behoren tot de rijkste vormen van content, omdat ze contact tussen het bedrijf en klanten stimuleren, aldus Cadet.

Bij het delen van videocontent moedigt Cadet gebruikers van sociale media aan om gebruik te maken van de automatisch gegenereerde bijschriften. De kijker zal ofwel blijven kijken, ofwel blijven scrollen op basis van die eerste tekst, legt ze uit. "Je publiek geeft je drie seconden van hun scroltijd."

6. Promoot je zachte en harde vaardigheden en je persoonlijkheid

Hoewel sommige ondernemers op zoek zijn naar partners met harde vaardigheden, "zijn de meesten van ons op zoek naar mensen die vindingrijk en proactief zijn, die bereid zijn het werk te doen en die toegewijd en loyaal zijn", aldus Hawks.

"Mijn manier om klanten aan te spreken was mijn werkethiek", zegt Hawks. Deze eigenschappen kun je uiten in gesprekken met potentiële klanten en in posts op sociale media, stelt ze. Zorg ervoor dat je profiel je persoonlijkheidskenmerken laat zien, samen met je cv.

Hoewel het moeilijk kan zijn om jezelf online open te stellen, is het tonen en benadrukken van je persoonlijkheid iets wat zal leiden tot echte relaties en zakelijk succes, zegt Hawks.

Cadet is het met Hawks eens over het belang van oprechte inhoud. Het delen van de persoonlijkheid of ethos van een bedrijf of ondernemer is een trefzekere manier om loyale klanten te genereren, zegt ze.

LEES OOK: Schijn bedriegt op sociale media: influencer plaatst geposeerde en ‘normale’ foto’s naast elkaar om te laten zien hoe lichamen er online anders uit kunnen zien