Een op de acht dagen is er een grote storing bij een van de vier Nederlandse grootbanken. ING voert de lijst aan en zag het aantal storingen in een jaar tijd verdrievoudigen.
Dat blijkt uit een analyse van de site Allestoringen.nl, gebaseerd op storingen bij Rabobank, ING, ABN Amro en SNS.
Allestoringen.nl stelt een storingsdag vast wanneer een significant aantal klanten gedurende die dag zei niet te kunnen inloggen bij internetbankieren op pc of mobiel, problemen ondervond bij betalingen met iDeal of niet kon pinnen.
De site houdt daarvoor sociale media als Twitter in de gaten, maar krijgt ook zelf meldingen binnen. Zijn er beduidend meer klachten dan normaal, dan noteert Allestoringen.nl dat als storingsdag.
Aantal storingsdagen 152 procent gestegen
ING telde in de periode van 1 december 2013 tot en met 30 november 2014 in totaal 196 storingsdagen. Dat is drie keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. Ook Rabobank en ABN Amro zagen het aantal storingsdagen fors omhoog gaan.
Voor alle banken gezamenlijk is het aantal storingsdagen met 152 procent gestegen in de afgelopen twaalf maanden.
Het internet- en mobiel bankieren bij de grote Nederlandse banken wordt al jaren herhaaldelijk getroffen door storingen. De oorzaken lopen volgens de banken uiteen, van ‘technische problemen’ en fouten in het back-upsysteem, tot onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast werden banken vorig jaar ook meerdere malen slachtoffer van cyberaanvallen, waardoor de banksystemen plat werden gelegd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl