De Model 3, Tesla’s eerste elektrische auto voor het brede publiek, komt druppelsgewijs op de markt.
Het merendeel van de honderdduizenden klanten die het nieuwe paradepaardje van de Californische automaker bestelden, wacht nog steeds op de levering (en dat duurt waarschijnlijk nog wel even). Maar enkele gelukkigen rijden al in hun Model 3 rond.
De vroege vogels schrijven ook beoordelingen en die zijn tot dusver opvallend positief, maar er zijn wel kleine technische probleempjes waar Model 3-rijders over klagen.
Bedieningsgemak en de versnelling
“Ik vind hem erg leuk. Bijna meer nog dan mijn S, omdat hij net iets kleiner is”, aldus de kersverse Model 3-bezitter Chad Hurin in een telefonisch interview met Business Insider. Hoewel hij de bediening van Model 3 “een beetje stroever” vond gaan dan het duurdere Model S, voelde Model 3 “sneller” en gemakkelijker bij het manoeuvreren.
Hurins grootste probleem was: het portier van de bestuurder sluit minder fijn dan hij zou willen.
"Als ik het portier sluit, vergrendelt hij niet meteen. Ik vind het vervelend dat ik dan de deur opnieuw moet openen en sluiten. Ik heb dat al minstens twaalf keer bij de hand gehad, sinds ik de auto heb."
Hurins ervaringen lijken op die van Redditgebruikers die ook al reviews hebben gemaakt - vol lof over de bediening en versnelling, minder positief over kleine technische probleempjes.
"Gisteren mijn 3 opgehaald. Vergeleken met de 3 voelt de S als een boot", aldus Redditgebruiker tzoyaq in een review. "Los van het algemene gevoel, ben ik met één aspect van de 3 extreem tevreden...en dat zijn de U-bochten. Waar de S daar drie rijstroken voor nodig heeft, daar lukt het de 3 gemakkelijk met twee."
"De auto rijdt plezierig. Hij is iets langzamer dan de X, maar voelt sneller aan", aldus Redditgebruiker goldieLL. "Over het algemeen een geweldige auto. Mist zeker sommige premiumfuncties van de X, maar dat mag ook wel voor 40.000 dollar minder. Ik denk niet ik de X (die nu van mijn vrouw is) boven de deze verkies."
Technische bobbeltjes
Een andere Reddit user, TheYeags, heeft kritiek op de Bluetooth-functie van de Model 3. "De auto zoekt constant verbinding met de Bluetooth van onze telefoons", aldus TheYeags. "Dit betekent dat de auto 'ontwaakt' en zijn spiegels uitklapt - de hele dag door (...). Als dit niet snel opgelost wordt, verslijten de motoren in de spiegels te snel."
Toch zijn de kritieken van gebruikers overwegend positief. Dat is een opsteker voor Tesla, dat grote moeite had om z'n productiedoelen te halen.
Om ook maar in de buurt te komen van het gewenste marktaandeel zoals dat gekoppeld is aan het nieuwe salaris van topman Elon Musk, moet Tesla diverse horden nemen: consumenten verleiden die de duurdere Tesla-modellen niet kunnen betalen, de problemen met de productiecapaciteit oplossen en een beetje op tijd de auto's leveren aan klanten die daar nog steeds op wachten. Dat zou een goede eerste stap zijn.