Klagen over je baas mag volgens de wet in de VS, zolang het direct met je eigen werk te maken heeft. Zodra je je negatief uitlaat over iets anders, kun je je biezen pakken.
Robert Becker is een doodgewone verkoper voor Knauz BMW, een autobedrijf vlak bij Chicago. Of was, want na een bizar voorval bij een partnerbedrijf is hij zijn baan kwijt, aldus persbureau Bloomberg.
Wat is er gebeurd? In de zomer van 2010 wilde Knauz BMW een evenement voor klanten organiseren vanwege de lancering van een nieuw BMW-model. De catering moet zonder fratsen: hotdogs, chips en koekjes. De marketingafdeling vindt dat niet bij de allure van het Zuid-Duitse automerk passen en vraagt om beter eten. Maar de baas houdt voet bij stuk.
Op de dag zelf maakt Becker kiekjes van hemzelf en zijn collega’s bij de hotdogkar. Hij plaatst ze op Facebook, samen met enkele sarcastische opmerkingen. “Ik was blij dat Knauz alles uit de kast haalde voor de belangrijkste lancering van een nieuwe BMW sinds jaren”, schrijft hij.
Klagen over je werk mag
Reden om Becker de zak te geven, zou je denken. In Nederland in ieder geval wel. Een werknemer moet zich volgens de wet als een goed werknemer verdragen. Klagen, ook op sociale media, kan aanleiding zijn voor ontslag, zo bleek uit een uitspraak van de rechtbank in Arnhem. Een werknemer van Blokker liet zich op Facebook negatief uit over zijn baas. De rechter zag Facebook daarbij als openbare omgeving.
Maar in de VS mag je klagen over je baas, zolang het direct betrekking heeft op je werk. Volgens de National Labor Relations Board (NLRB) mag een werknemer zijn werksituatie online bespreken en daarbij zelfs grove taal gebruiken. De opmerkingen van Becker vloeiden volgens de NLRB voort uit eerdere discussies met het management en kunnen dus door de beugel. Waarom is de autoverkoper dan wel ontslagen?
Vijver
Op dezelfde dag als het BMW-evenement vindt een bijzonder voorval plaats bij een partnerbedrijf aan de overkant van de straat, een Range Rover-dealer waar Knauz mee samenwerkt. Een verkoper laat de 13-jarige zoon van een klant op de passagiersstoel zitten. Niks aan de hand, totdat het kind de auto aan de praat krijgt. Het jochie rijdt over de voet van zijn vader en belandt in een vijver.
Becker neemt foto's van het incident en zet ze op Facebook. Ook hierbij schrijft hij weer een paar beledigende opmerkingen. Knauz ontslaat Becker hierop, en wordt een jaar later door de NLRB in het gelijk gesteld. Het samenwerkingsverband tussen de twee dealers impliceert dat Becker zich negatief heeft uitgelaten over een klant.
Subtiel verschil
Het verschil tussen beide Facebook-berichten van Becker is subtiel maar essentieel. In de VS mag je sarcastische opmerkingen maken over de catering als iemand jouw advies niet opvolgt. Dat valt onder de werksituatie.
Maar als je je werkgever in diskrediet brengt vanwege dingen die niet direct iets met jouw werk te maken hebben, dan sta je op straat.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl