Mensen zien er daadkrachtiger uit, atleten eleganter en auto`s lijken sneller te gaan wanneer ze vanaf rechts bekeken worden, of die kant op bewegen.
Deze opmerkelijke bevinding komt voor rekening van Simone Schnall, directeur van het Cambridge Embodied Cognition and Emotion Lab. Schnall beschrijft het effect, spatial agency bias, in een artikel over wetenschappelijke concepten die iedereen zou moeten kennen voor Edge.com.
Schnall schrijft: “Mensen die naar rechts kijken worden als krachtiger beoordeeld dan mensen die naar links kijken. De principes van de ‘spatial agency bias’ gaan over hoe eenvoudige acties geïnterpreteerd worden. Bijvoorbeeld: een voetbaldoelpunt wordt als eleganter beoordeeld (…) wanneer de actor van links naar rechts beweegt, vergeleken met het gespiegelde beeld dat van rechts naar links gaat.
“Auto’s in advertenties worden vaak met de zijkant naar rechts neergezet. En wanneer dit het geval is, zo blijkt uit onderzoek, dan beoordelen deelnemers aan die onderzoeken de auto’s als sneller en meer begerenswaardig.”
Rechts – vanuit de kijker gezien
Deze bias refereert overigens aan hoe de dingen gepercipieerd worden vanuit het gezichtspunt van de kijker. Wordt er een foto gemaakt, dan zal hij of zij dus juist naar links moeten kijken om van dit perceptie-effect te profiteren.
Waarom gebeurt dit? Een interessante aanwijzing is dat de vooringenomenheid omgekeerd is bij mensen die Arabisch of Hebreeuws spreken - zij percipiëren mensen die naar links kijken en objecten die naar links bewegen als krachtiger.
"Dit wijst op een opmerkelijk verband", aldus Schnall. "De spacial agency bias ontwikkelt zich kennelijk als een functie van het schrijven: wanneer we over de pagina bewegen, dan bewegen we ons van wat gebeurd is naar datgene wat mogelijk nog staat te gebeuren. Onze jarenlange ervaring met gedrukte materie bepaalt de manier waarop we verwachten dat acties zich ontvouwen."
Met andere woorden: voor degenen die van links naar rechts schrijven, impliceert kijken naar rechts een blik op de toekomst.