Frituurkipgigant Kentucky Fried Chicken heeft felle kritiek gekregen op een ‘onsmakelijke’ reclamespot met beelden van surfkampioen Mick Fanning die een haai verjaagt. 

‘The next level of awesome’, zo wordt de nieuwste Jacked Up Double Crunch-burger van KFC Zuid-Afrika getypeerd. Ter begeleiding maakte de fastfoodketen een filmpje met beelden van surfkampioen Mick Fanning. De Australiër stond afgelopen zomer in de finale van de wereldkampioenschappen surfen in Jeffrey’s Bay in Zuid-Afrika, niet ver van Port Elizabeth. Tijdens de finale kwam hij een haai tegen. De spectaculaire beelden werden een YouTube-hit.

Drievoudig wereldkampioen Fanning overleefde de ontmoeting door het roofdier te stompen en zijn board als schild te gebruiken. Fanning was na afloop in tranen en gaf te kennen dat het kampioenschap hem gestolen kon worden. Later vertelde hij in interviews dat hij mentale klachten heeft overgehouden aan de ‘aanval’.

‘Rakelt veel trauma’s op’

In de KFC-reclame is een stand-in te zien die een digitaal gegenereerde haai boven zijn hoofd tilt en kalm verder surft. De moeder van Fanning is van mening dat de spot ‘luchthartig’ omgaat met de trauma’s van haaienslachtoffers. “Zo’n filmpje rakelt veel trauma’s op van mensen die een aanval hebben meegemaakt”, zei ze tegen The Sydney Morning Herald.

De video was gericht op consumenten in Zuid-Afrika – de Jacked Up Double Crunch is alleen daar verkrijgbaar – maar kreeg wereldwijde aandacht toen een Australische nieuwszender de spot vertoonde. Volgens de moeder van Fanning overweegt de wereldsurfbond WSL stappen jegens KFC.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl