De Nederlandse supermarkten hebben in de twee weken rond Kerstmis 0,5 procent minder omzet behaald dan een jaar eerder, ondanks ruimere openingstijden.
Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeksbureau GfK vrijdag heeft gepubliceerd.
GfK had voor de laatste twee weken van december een gemiddelde weekomzet voorspeld van 735 miljoen euro, wat 0,8 procent meer zou zijn geweest dan in 2013. De gemiddelde weekomzet bleef evenwel steken op 724 miljoen euro.
Op de kerstdagen zelf wisten wel meer mensen hun weg naar de supermarkt te vinden. Op eerste kerstdag bezocht 1,7 procent van de huishoudens een supermarkt en op tweede kerstdag 4,4 procent. Een jaar eerder was dat nog respectievelijk 1,2 en 4,1 procent.
Over heel december nam de omzet van de supermarkten met 0,1 procent op jaarbasis af tot 2,71 miljard euro. De verkopen over heel 2014 kwamen uit op 33,3 miljard euro, wat eveneens neerkomt op een daling van 0,1 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl