Hoe staat het met de kerstverkopen? Webwinkels zien hun omzetten flink stijgen. In de supermarkt is dit jaar relatief veel plofvlees te koop.
Onlinewinkels hebben hun omzet in de aanloop naar kerst flink zien stijgen. De gemiddelde weekomzet van de webwinkels steeg de afgelopen drie weken met 38 procent.Daarmee kwam de gemiddelde weekomzet uit op 177 miljoen euro tegen een gemiddelde weekomzet in de eerste drie kwartalen van 128 miljoen euro.
In totaal kochten consumenten in de pre-kerstperiode voor 530 miljoen euro online. Dat meldde branchevereniging Thuiswinkel.org dinsdag op basis van onderzoek van marktonderzoeker GfK.
Kerst beter voor webwinkels dan Sinterklaas
Kerst pakt daarmee relatief gunstiger uit voor de webwinkels dan Sinterklaas. Volgens eerder door Thuiswinkel.org gepubliceerde cijfers nam de gemiddelde weekomzet in de vijf weken voor Sinterklaas toe met 27 procent.
Ook voor de komende jaren verwachten de webwinkeliers dat de pre-kerstperiode steeds belangrijker gaat worden. Bijna de helft van de ondervraagde ondernemers voorziet een verschuiving van de online aankopen van Sinterklaas naar kerst. Slechts 5 procent denkt dat het tegenovergestelde zal gebeuren.
Veel plofvlees in de supermarkt
Waar consumenten voor pakjes steeds meer online bestellingen doen, worden de ingrediënten van de kerstmaaltijd nog grotendeels in winkels aangeschaft. Zie ook het artikel 'Kalkoen kopen met kerst? Dit zijn de wildprijzen'
Het vlees dat supermarkten aanbieden in hun kerstfolders is 'dieronvriendelijker' dan in de rest van het jaar. Van 306 vleesproducten die speciaal voor het kerstdiner zijn bedoeld, heeft maar 8 procent een zogenoemd welzijnskeurmerk, meldt Wakker Dier dinsdag. De stichting stelt misstanden in de vee-industrie aan de kaak.
De organisatie onderzocht de kerst- en weekfolders van de acht grootste supermarkten. Hierin werden ruim 1400 producten in onder meer de categorie vlees, vis en zuivel beoordeeld op duurzaamheid en de mate waarin het biologisch is geproduceerd.
Minder stempels van welzijn
In een normale week heeft één op de vier vleesproducten (28 procent) zo'n welzijnskeurmerk. Plofkip en industrievarken, maar ook kooikonijn en plofkalkoen voeren de boventoon in de kerstfolder, aldus Wakker Dier.
Volgens de supermarkten, verenigd in branchevereniging CBL, is er voor de consument voldoende keuze. ,,Consumenten die willen kiezen, kunnen kiezen. Ze kunnen kiezen uit 8 procent van 306 producten; hoeveel vlees wil je op tafel hebben?'', zegt een woordvoerster van de supermarktkoepel.
Waarom er relatief minder kerstvlees met een welzijnskeurmerk is, kon zij niet zeggen. ,,Dat weet ik niet, dat is het inkoopbeleid van supermarkten.''
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl