Kees Koolen (53) werd na zijn studie medeoprichter van online boekingskantoor Booking.com, waar hij van 2001 tot 2011 CEO was. In 2005 verkocht hij de hotelvergelijker aan het Amerikaanse Priceline en verdiende daar miljoenen mee.
Inmiddels heeft de Dakar-rally-fan zijn pijlen gericht op duurzame energievoorziening.
Dat begon 9 jaar geleden toen hij “toevallig” 10.000 euro investeerde in een batterijbedrijf en er zo achterkwam “wat je allemaal met batterijen kan doen”, zei hij tegen Sprout. Zo rolde hij net zo toevallig in de energiebusiness als in Uber, waarbij hij ook betrokken was.
Koolen kwam de oprichter van het taxibedrijf, Travis Kalanick, gewoon een keer tegen toen die nog maar negen werknemers had, vertelde hij aan Sprout.
De ondernemer, met 130 miljoen euro goed voor een plek in de Quote-500, wil nu fors werk maken van de energietransitie. Hij is geen man van even aankijken, maar iemand die duidelijke doelen stelt en flink doorwerkt.
Lees meer over Booking.com:
- Amerikaans moederbedrijf dat Booking.com kocht in 2005 en sindsdien 75 keer zoveel waard is geworden, gaat… Booking heten
- Vroege investeerder: Verkoop van Booking.com aan Amerikanen is slecht geweest voor Nederland
Stevig aanpakken en soms opnieuw beginnen
Stevig aanpakken betekent niet dat het nooit kan misgaan. De boerenzoon uit het Brabantse Bergeijk wilde in 2014 nog de grootste boer ter wereld worden. Maar het project om 100.000 koeien in megastallen te huisvesten, mislukte uiteindelijk faliekant.
Koolen had de volgende stap al gezet. In 2018 bleek dat hij als mede-eigenaar van Lithium Werks accu's ging bouwen in Twente. Maar begin dit jaar maakt hij bekend dat hij uit het bedrijf stapt, naar eigen zeggen omdat zijn partners niet in Nederland wilden blijven. Een belangrijke kanttekening: zijn accubedrijf Super B neemt hij mee uit de onderneming.
De provincie Overijssel, blijft wel met een kater zitten, zij investeerden 7,5 miljoen gemeenschapsgeld in een plan van Lithium Werks dat met de splitsing van het bedrijf in rook is opgegaan.
Ondertussen bouwt Koolen met een duidelijke visie door aan zijn energie-imperium.
Wat duidelijk wordt, is dat het voor hem belangrijk is om op koers te blijven. Het accu-avontuur lijkt een tegenvaller, maar er is dus nog altijd zijn eigen bedrijfje Super-B.
Bouwen aan een compleet duurzaam landschap
Groeien kan het beste als de hele omgeving ook meewerkt en -groeit, weet ook Koolen. Dus heeft hij met zijn in 2019 opgerichte Koolen Industries werk gemaakt van de ideale groeiomgeving voor zijn duurzame plannen.
Zijn accubouwer heeft nu gezelschap gekregen van containerbedrijf Skoon. Dat bedrijf levert accucontainers die fungeren als schone (tijdelijke) stroomvoorziening. Nooit meer een ronkend aggregaat naast je bedrijf dus.
Koolen investeerde in april 2019 ook in laadbedrijf Floading Energy dat systemen levert om 'vrijwel elk voertuig met een accu' op te kunnen laden.
Om zijn positie in het maken van de accu's te verstevigen, volgde in juli 2019 ook een miljoeneninvestering in batterijbouwer Elestor. De speciale industriële flow-accu's die het bedrijf bouwt, slaan zonne- en windenergie op. Volgens Sprout wil Elestor met Koolens investering een 'gigafactory' opzetten voor grootschalige productie van de batterijen.
Bedrijven om accu's te bouwen, te laden en te leveren: zo heeft Koolen in 2019 alle stappen in de duurzame stroomvoorziening binnen handbereik weten te krijgen.
Dat een consortium van duurzame ondernemers, met Koolen als partner, naast de overname van Eneco grijpt, zal hem ongetwijfeld niet aan staan. Maar, we hebben al gezien dat er juist bij tegenslag geen tijd is om bij de pakken neer te zitten. Verder kijken en door bouwen dus.