Albert Heijn gaat een nieuw soort kassaloze winkel uittesten. Die wordt bij het hoofdkantoor in Zaandam neergezet.
Sensoren en camera’s houden bij wie wat uit welk schap pakt. Bij het verlaten van de winkel worden de boodschappen automatisch afgerekend. In de komende maanden mogen de medewerkers het uitproberen, één voor één. Als dat goed gaat, wordt het systeem verder op de proef gesteld.
In de winkel is het net of je thuis iets uit de koelkast pakt, zei Albert Heijn donderdag bij de presentatie. Er is geen kassa en producten hoeven niet meer te worden gescand. Mensen openen de poortjes van de winkel door hun betaalpas te scannen. Bij de uitgang komt het totaalbedrag op een scherm te staan. Albert Heijn benadrukt dat het systeem geen gezichtsherkenning gebruikt, de camera’s “registreren alleen gedaanten en bewegingen”.
Albert Heijn had vorig jaar al een paar proefwinkels in Amsterdam kassaloos gemaakt. Gebruikers betaalden door met een speciale pas kaartjes bij de schappen aan te tikken. In de nieuwe experimentele winkel hoeft zelfs dat niet meer. Albert Heijn werkt aan het project samen met onder meer ING, dat de betaaloplossing ontwikkelde.
De proefwinkel in Zaandam is 14 vierkante meter groot. Als de test in Zaandam klaar is, wordt de winkel waarschijnlijk op een andere plek neergezet, maar Albert Heijn wil nog niet zeggen waar. Volgens Albert Heijn kan zo'n winkel op den duur op elke plek worden geplaatst waar tijdelijk een minisupermarkt nodig is, zoals kantoren en nieuwbouwwijken.
"Klanten willen op elke plek aan hun producten kunnen komen. Deze winkel is zo klein dat hij op een vrachtwagen kan worden geplaatst en zo kan worden verplaatst. We zien dat daar een kans ligt", zegt projectleider Jasper Hoogers van Albert Heijn.
Lees meer over Albert Heijn:
- Albert Heijn gaat vers anders aanpakken – dit zijn 5 dingen die je zult merken in de supermarkt
- Hoe kom je in het schap van Albert Heijn? 4 dingen waar je op moet letten als je wilt scoren bij de grootste supermarktketen van Nederland
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn, dat in 2019 opent – bijna alles gebeurt door robots, behalve dit ene ding