De Kardashian-Jenner familie wordt ook wel de koninklijke familie van Amerika genoemd. Het kan daarom geen toeval zijn dat de nieuwe CEO van hun cosmeticamerken een echte prinses is. 

In 2020 is prinses Anna van Beieren, beter bekend als Anna von Bayern, chief corporate affairs officer geworden bij de wereldwijde beautymerk Coty. 

Coty is grootaandeelhouder van Kylie Jenner’s Kylie Cosmetics en een minderheidsaandeelhouder van Kim Kardashian’s KKW Beauty, 

Het salaris van Von Bayern bedroeg vorig jaar in totaal 3,6 miljoen dollar en werd voornamelijk in prestatiegebonden aandelenopties uitgekeerd. De aandelen van Coty zijn in waarde verdrievoudigd sinds CEO Sue Y. Nabi in augustus 2020 bij het bedrijf aantrad. 

Nabi wordt door analisten geroemd omdat ze het bedrijf van de ondergang heeft kunnen redden tijdens de coronacrisis.

In januari dit jaar is Von Bayern benoemd tot CEO van Kylie Cosmetics en KKW Beauty. Coty bevestigde aan Insider dat ze naast haar nieuwe functies ook haar rol als chief corporate affairs bij Coty zal behouden. 

Tijdens Coty's recente cijferpresentatie stelde een analist Nabi vragen over de ongebruikelijke keuze om Von Bayern de merken te laten  leiden. Nabi benadrukte dat ze een goede relatie heeft opgebouwd met de Kardashian-Jenners sinds ze bij het bedrijf werkzaam is.

Bronnen binnen Coty hebben tegen Insider gezegd dat hoewel de benoeming van Von Bayern tot CEO weliswaar atypisch lijkt, haar achtergrond als rijke, koninklijke socialite haar juist de meest geschikte persoon maakt om het beursgenoteerde bedrijf in het gareel te houden.

Insider sprak met vijf mensen die met Von Bayern werkten of toegang hebben tot vertrouwelijke informatie over Coty. Om hun professionele relaties niet in gevaar te brengen en hen in staat te stellen vrijuit te spreken, heeft Insider ervoor gekozen de bronnen anoniem op te voeren. De identiteit van de geïnterviewden is bij Insider bekend.

Coty heeft Von Bayern geen toestemming gegeven voor een interview en wilde ook geen commentaar geven op dit verhaal.

"Ze heeft nooit gezegd 'Hallo, ik ben prinses Anna"' 

Von Bayern is als royalty geboren. Haar vader, prins Ludwig Ferdinand, is lid van het Huis van Sayn-Wittgenstein, een Duitse dynastie die teruggaat tot de dagen van het Heilige Roomse Rijk. Haar moeder is een Zweedse gravin. 

In 2005 trouwde Von Bayern met prins Manuel van Beieren en werd ze prinses Anna van Beieren. Koningin Silvia van Zweden en haar dochters prinses Madeleine en prinses Victoria stonden op de gastenlijst, berichtte een Duits society magazine. 

Voordat ze bij Coty ging werken was Von Bayern journalist in Duitsland. Ze studeerde af aan Stanford en schreef daarna meer dan tien jaar over politiek voor de Duitse kranten Bild en Die Welt, die net als Insider in handen zijn van mediaconcern Axel Springer.

Van 2016 tot 2020 presenteerde ze het online programma "Die Richtigen Fragen" — "De juiste vragen" — waar ze Duitse politici scherp ondervroeg. Ook heeft ze twee politieke biografieën geschreven. 

Mensen bij Coty en voormalige collega's bij Axel Springer zeggen dat Von Bayern privé bescheiden is en niet teveel aandacht wil vestigen op haar status en koninklijke afkomst. 

Volgens iemand die professioneel samenwerkte met Von Bayern, stelt ze zich nooit voor met "Hallo, ik ben prinses Anna." 

"Ze heeft hele serieuze verslaggeving gedaan, maar nooit over beauty of entertainment", zegt een van haar oud-collega's bij Bild. "Ik was erg verbaasd dat ze zich met beauty bezig zou gaan houden. Ik heb die professionele link nooit gezien." 

Koninklijke afkomst

In het persbericht waarin Coty de aanstelling van Von Bayern tot CEO aankondigde, werd niet om haar koninklijke afkomst heen gedraaid. Ze werd prinses Anna van Beieren genoemd. 

Coty, dat vorig jaar een omzet van 4,6 miljard dollar boekte, is eigendom van het Duitse JAB Holding Company, dat ook onder meer Krispy Kreme, Jimmy Choo, Peet's Coffee en Panera Bread bezit.

De eigenaren van JAB, de steenrijke familie Reimann, hebben tientallen jaren vertrouwd op bestuursvoorzitter Peter Harf als publiek gezicht van het conglomeraat. 

Von Bayern kwam in contact met Coty via de dochter van Harf, Viktoria, zo meldde het Duitse Manager Magazin vorig jaar. Viktoria is getrouwd met Philip von Wulffen, die mededirecteur is van het JAB Consumer Fund en al lange tijd bevriend met de familie Von Bayern. Mensen die Coty goed kennen bevestigen aan Insider dat Viktoria Harf en Anna von Bayern goed met elkaar bevriend zijn. 

Een andere connectie is een andere dochter van Peter Harf: Katharina. Zij kocht in 2020 voor 15 miljoen dollar het huis Hidden Hills van Kris Jenner in Californië. Dat ligt tegenover een van de huizen van Kim Kardashian.

Von Bayern heeft nu de taak om twee grote investeringen van de Harfs in Coty goed te laten uitpakken. In november 2019 nam Harf namens Coty een meerderheidsaandeel in Kylie Comsetics. Aandeelhouders toonden zich bezorgd over die investering van 600 miljoen dollar, nadat Forbes in mei 2020 berichtte dat Kylie Cosmetics helemaal niet zo groot was als het zichzelf had gepresenteerd.

En in juni 2020 sloot Harf namens Coty een deal voor een minderheidsaandeel van 20 procent in KKW Beauty. 

Hoewel de overeenkomsten met Kylie en KKW heel veel aandacht van de media trokken, vormen de merken maar een klein onderdeel van Coty.

Het beautyconcern splitst de jaarcijfers niet uit per merk, maar het bedrijf schatte in november 2019 dat de de omzet van Kylie Comsmetics in de twaalf maanden daarvoor 177 miljoen dollar bedroeg. Ter vergelijking: de totale omzet van Coty bedroeg in dat jaar 6,3 miljard dollar.

Net als bij veel andere beautybedrijven kelderde de omzet van Coty flink toen de coronapandemie in 2020 uitbrak. In juni van dat jaar, een maand voordat Von Bayern begon met haar werkzaamheden als chief corporate affairs officer, werd Harf interim-CEO. Hij was daarmee de vierde persoon in vijf jaar tijd die aan het hoofd stond van het bedrijf.

Nu Von Bayern de leiding heeft, bestaat haar rol volgens ingewijden vooral uit het verbinden van de Kardashian-Jenner kampen en de besturen van Kylie Cosmetics en KKW Beauty. 

Vanessa Reggiardo, de algemeen directeur van Kylie Cosmetics and KKW Beauty, is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij beide merken, net onder de vorige CEO.

"Mensen bij Coty weten dat ze voor dagelijkse beslommeringen bij Vanessa moeten zijn", zegt iemand binnen Coty. "Anna zorgt voor de relatie met Kris en het bestuur en zij is daar waarschijnlijk het meest geschikt voor binnen de organisatie."

LEES OOK: Dit moet je weten over het leven van luxekeizer Bernard Arnault, de rijkste Europeaan die eigenaar is van merken als Louis Vuitton