- Amsterdam heeft 290.000 vierkante meter flexibele kantoorruimte, blijkt uit gegevens van vastgoedadviesbureau CBRE.
- Daarmee is het aandeel flexibel 4,5 procent en dat is beduidend meer dan in andere Europese hoofdsteden als Parijs, Madrid en Berlijn.
- CBRE Nederland verwacht dat het aanbod van flexibele kantoorruimte de komende jaren verder zal toenemen.
- Lees ook: 1 dag op kantoor werken, 1 of 2 dagen thuis en de rest op een flexwerkplek – dat is de toekomst volgens deze directeur van WeWork
Amsterdam is de stad met verhoudingsgewijs gezien de meeste flexibele kantoorruimte binnen de Europese Unie. Met 290.000 vierkante meter flexibele kantoorruimte op in totaal 6,4 miljoen vierkante meter kantoorruimte is er sprake van een marktpenetratie van 4,5 procent, blijkt uit een rapport van het internationale vastgoedbureau CBRE.
Dat is beduidend meer dan in steden als Parijs, Berlijn en Madrid waar het aandeel minder dan 2 procent bedraagt. Buiten de EU heeft Londen wel meer flexibele kantoorruimte.
Het aandeel flexkantoren in Amsterdam is de afgelopen vijf jaar verdubbeld. “De groei van de laatste jaren komt hoofdzakelijk van de startups, scaleups en internationale techbedrijven die zich veelal bij een flex operator vestigen en/of daar doorgroeien”, zegt director A&T Office Amsterdam Bart van Eerd van CBRE Nederland daarover. “De huisvestingsbehoeften van deze groeiende bedrijven sluiten aan bij de flexibelere contracten van flex operators.”
Volgens CBRE passen flexibele kantooraanbieders hun aanbod aan op de verschuiving naar hybride werken, waarbij mensen een deel van de week thuis aan de slag zijn en af en toe naar kantoor komen.
Head research Frank Verwoerd van CBRE Nederland verwacht mede daardoor dat er de komende jaren alleen nog maar meer flexibele kantoorruimte bij zal komen in Amsterdam. "De flexibilisering op de kantorenmarkt in combinatie met het hybride werken kan eraan bijdragen dat het aandeel flex operators op de Amsterdamse kantorenmarkt de komende jaren verder doorgroeit."
Om beter aan de vraag tegemoet te komen, testen aanbieders samen met de gebruikers van de kantoren nieuwe nicheproducten en prijsstructuren, zoals pay-as-you-go in plaats van de standaard kortetermijncontracten per bureau of ruimte.