Netwerksite Facebook heeft met succes ingezet op internationale uitbreiding.
Maandelijks krijgt de netwerksite wereldwijd 275 miljoen unieke bezoekers,
zo blijkt uit cijfers over februari 2009 van internetonderzoeker Comscore.
Daarmee is Facebook in een jaar tijd 175 procent gegroeid en inmiddels de
nummer zes op de lijst best bezochte websites ter wereld.

Opmars in Europa
Vooral in Europa heeft Facebook goede zaken gedaan. In een jaar tijd
verdrievoudigde het bezoek naar bijna 100 miljoen Europese internetters. In
elf van de zeventien Europese landen die Comscore onderzocht, is Facebook
marktleider.

Nederland is een uitzondering. Niet wat de opmars van Facebook betreft. Het
bezoek steeg indrukwekkend met 337 procent naar ruim een miljoen bezoekers.
Toch is Facebook daarmee nog een bescheiden nummer twee. Want in Nederland
heerst Hyves.

Koning Hyves
In februari trok Hyves bijna 5,9 miljoen unieke bezoekers. Met 7,5 miljoen
Nederlandse profielen, heeft de sociale website half Nederland aan het hyven
gekregen.

Deze koppositie heeft Hyves aan twee dingen te danken, denkt oprichter Raymond
Spanjar. "Hyves was er vroeg bij in Nederland. Bovendien zijn de
diensten goed. Het belangrijkste voor een sociale netwerksite is dat
communiceren goed en makkelijk werkt. De ‘krabbels’ en directe berichten op
Hyves zijn erg populair."

Facebook komt er aan
Met zoveel gebruikers op een beperkte, Nederlandse, markt, moet op een
gegeven moment de rek eruit zijn. Hyves wist afgelopen jaar alsnog 14
procent te groeien, volgens Comscore. Maar vergeleken met de 337 procent
bezoektoename bij Facebook Nederland is dat bescheiden. Nu nog heerst Hyves,
maar valt de opmars van Facebook te stuiten?

Succesverhaal
Het verhaal van Facebook begint vijf jaar geleden, toen Mark Zuckerberg een
site voor Amerikaanse studenten begon. Zijn idee sloeg aan. Twee jaar na de
start was Facebook zo populair dat Yahoo bereid was een miljard dollar neer
te tellen voor de website. Zuckerberg sloeg het aanbod af. In 2007 nam
Microsoft voor 240 miljoen dollar een belang van 1,6 procent in Facebook.
Daarmee werd Facebook toen gewaardeerd op 15 miljard dollar.

Inmiddels is Facebook concurrent Myspace in aantallen bezoekers voorbij en
daarmee de nummer één netwerksite ter wereld.

Le Facebook
Vorig jaar besloot Facebook te gaan vertalen. Fransen zijn dol op Frans en
Spanjaarden internetten Spaans. Dus vertaalde Facebook zijn pagina's in 39
talen, waaronder ook Nederlands.

Een succes, want Facebook heeft ermee een koppositie in onder meer Frankrijk
en Spanje mee weten te veroveren. "Het aanbieden van andere talen was
een absolute katalysator voor Facebook", zegt analist Jamie Gavin van
Comscore.

Het maakt Facebook nog aantrekkelijker voor wie een netwerksite zoekt om ook
met buitenlandse vrienden te communiceren. Op Hyves zijn weinig
nationaliteiten behalve de Nederlandse te vinden.

Deuren open
Een tweede succesfactor was het al snel openzetten van de site voor
toepassingen van buiten. Via Facebook kunnen gebruikers ook Youtube-filmpjes
kijken, een kalender bijhouden, of Twitteren. "Je wil niet de hele tijd
heen en weer van de ene dienst naar de andere", zegt Lode Broekman,
adviseur online marketing en beheerder van Propaganda,
een weblog over netwerksites. "Facebook brengt allerlei applicaties
onder één dak."

Ook Hyves heeft deze strategie van Facebook nauwlettend gevolgd. Raymond
Spanjar: "We hebben zeker van Facebook kunnen leren."

Is de opmars te stoppen?
Hoe kan het op wereldschaal minuscule Hyves ooit de opmars van Facebook
tegenhouden?

Zelf zegt Hyves de komst van Facebook niet als bedreiging te zien. Spanjar: "Nederlanders
kiezen nier persé voor één netwerksite. Kijk ook naar de groei van zakelijke
netwerksite Linkedin." Dat klinkt aannemelijk, maar dan is wel de vraag
of internetters nog wel even vaak op Hyves blijven inloggen.

Actieve krabbelaars
Naast de enorme gebruikersgroep in Nederland, blijkt Hyves een tweede
voorsprong te hebben. 'Hyvers' klikken veel meer door op Hyves, dan dat
Nederlandse 'Facebookers' dat op hun site doen. De gemiddelde bezoeker op
Hyves bekijkt maandelijks tien keer meer pagina's aan dan zijn tegenhanger
op Facebook, blijkt uit cijfers van Comscore.

De stamkroeg
Hyves heeft nog een groot voordeel. Gebruikers nemen wellicht een
Facebook-profiel erbij, maar echt Hyves verlaten, zal het gros niet rap
doen.

Lode Broekman noemt het de kroegtheorie. "Een sociale site is als een
stamcafé. Mensen die je kent, komen daar. Ga je ineens naar een andere bar,
dan zitten je vrienden nog altijd in de oude stamkroeg. En wie weet of de
muziek in die nieuwe tent wel leuk is?"

Lastig landje
Het maakt de Nederlandse netwerksitemarkt lastiger te veroveren dan wellicht
gedacht. Zo wist Myspace vorig jaar niet zo hard te groeien als het wilde.
Hoewel het een respectabele vierde plek bezet, bleef een totale verovering
uit. In oktober vorig jaar sloot Myspace daarom zijn kantoor in Amsterdam.

Facebook zal zeker groeien, ook in Nederland. Zelfs Hyves-oprichter Spanjar
voorziet een flinke groei voor Facebook dit jaar. Met op niet al te lange
termijn een stagnatie van aanmeldingen bij Hyves, valt er voor Facebook ook
nog marktaandeel weg te snoepen.

Maar Hyves is stevig vergroeid met de Nederlandse internetter. Het zal
Facebook zwaar vallen die twee uit elkaar te drijven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl