Klanten die vanwege grote storingen langere tijd niet kunnen telefoneren,
mobiel internetten, pingen of whatsappen weten nu vaak niet of en hoe ze
hiervoor worden gecompenseerd. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) wil
dat telecombedrijven in hun algemene voorwaarden een compensatieregeling
opnemen.
Kamp heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij dat gaat vastleggen in een wet
die op z’n vroegst per 2014 ingaat. De wet geldt voor mobiele- en vaste
telefoondiensten. ,,Op dit moment vindt compensatie incidenteel plaats en
hebben niet alle aanbieders een compensatieregeling in hun algemene
voorwaarden staan. Ik vind dat een transparante compensatieregeling voor
alle aanbieders nodig is”, aldus Kamp.
De Consumentenbond pleitte na onder meer grote storingen bij BlackBerry en
Vodafone al voor verplichte compensatie. De organisatie noemt het goed
nieuws dat er nu iets geregeld gaat worden. ,,Het is belangrijk dat
consumenten weten waar ze aan toe zijn en niet afhankelijk zijn van waar het
bedrijf mee komt. Je ziet nu dat de compensatie volstrekt willekeurig is.”
Maar: ,,Het zou jammer zijn als alle bedrijven allemaal met een eigen regeling
komen. Wij willen liefst een regeling die vergelijkbaar is met die op de
energiemarkt. Daar zijn bedragen vastgesteld als een storing langer dan een
aantal uren duurt.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl