De oppositie in de Tweede Kamer heeft dinsdag met verbazing gereageerd op het voornemen van de NS om nieuwe locomotieven te gaan bestellen bij het Canadese bedrijf Bombardier. Partijen als CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks maken zich vooral zorgen omdat de zogeheten Traxx-locomotieven maar 160 kilometer per uur kunnen rijden.

“We gaan toch ook niet een snelweg bouwen waar je 130 mag rijden om dan vervolgens alleen brommers toe te laten”, zei CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Ook Stientje van Veldhoven van D66 vroeg zich af of de NS geen spijt gaat krijgen van deze aanschaf.

De NS wil de Traxx-locomotieven aanschaffen om het gat op te vullen nu de hogesnelheidstrein Fyra is uitgevallen. De treinen zijn niet ter vervanging van de Fyra V250, maar zijn wel nodig om de ontstane problemen op te lossen, zegt het bedrijf. Zo moet er volgend jaar 16 keer per dag een trein rijden tussen Amsterdam en Brussel, over gewoon spoor. Daar is dan wel materieel voor nodig, aldus de NS, die nog niet heeft aangegeven hoeveel Traxx-locomotieven ze willen gaan kopen.

GroenLinks vroeg zich nog af of de treinen nog wel zo te verbouwen zijn dat ze uiteindelijk 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. “Er ligt een Kameruitspraak dat er zo snel mogelijk 200 kilometer per uur gereden moet worden waar het kan, daar moet de NS rekening mee houden bij de aanschaf van nieuw materieel”, voegde Carla Dik-Faber van de ChristenUnie toe.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) stelt dat ze de NS gaat vragen een visie op te stellen over de toekomst van het materieel. Ze wist verder op 7 juni dat de NS nieuwe treinen wilde gaan kopen. Dat stond ook in een brief aan de Tweede Kamer. Ze weet pas sinds maandag dat het gaat om Traxx-locomotieven.

Volgens Mansveld is het aan de NS om besluiten over het materieel te nemen. Ze zou het zeer onverstandig vinden om als staatssecretaris invloed uit te oefenen op welke treinen er gekocht moeten worden.

Of de Traxx-locomotieven onderdeel kunnen zijn van een tijdelijk alternatief voor de uitgevallen Fyra moet nog blijken. De NS moet Mansveld voor 1 oktober voorzien van de plannen. Zij zal dan een oordeel vellen of deze aanpak voldoende is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl