Ondanks een motie van wantrouwen is PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) nog niet ontspoord tijdens een debat in de Tweede Kamer over haar functioneren. Op het einde van het urenlange en voor Mansveld pijnlijke debat moest ze wel een reeks toezeggingen doen om de problemen op het spoor aan te pakken.
De motie van wantrouwen van oppositiepartij PVV kreeg van geen enkele andere partij steun. Maar de positie van de bewindsvrouw blijft wankel. Ze overleefde het debat met veel mitsen en maren. En het is nog niet voorbij: het debat krijgt een vervolg.
Mansveld moest dinsdagavond in de Kamer verschijnen om verantwoording af te leggen voor alle perikelen bij spoorbeheerder ProRail. De berichten over tekorten en kostenoverschrijdingen bleven maar de kop opsteken. Deze maand bleek dat uit een rapport dat ProRail voor projecten voor de periode 2018-2028 zo’n 475 miljoen euro tekort komt. Daarnaast voelden de Kamerleden zich slecht of niet geïnformeerd.
Mansveld moet nu toelaten dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de financiële handel en wandel van ProRail. Ook moest ze de Kamer beloven dat ze documenten gaat overhandigen die meer inzicht moeten geven in de afspraken met ProRail.
PVV zegt vertrouwen op
“Mensen die geen fouten maken wonen volgens mij in de Efteling”, zei Mansveld tijdens het debat. Dergelijke en andere antwoorden waren voor de PVV reden om het vertrouwen op te zeggen.
PVV'er Barry Madlener had er geen vertrouwen meer in dat Mansveld nog orde op zaken kan stellen: "Wij kunnen onmogelijk verder.'' Volgens hem is Mansveld onderdeel van het probleem geworden.
In het debat haalden ook andere oppositiepartijen fel uit naar Mansveld. SP'er Farshad Bashir betwijfelde of de PvdA-staatssecretaris nog wel grip heeft op haar dossier en of zij nog gezag geniet op haar departement. "Alles verdwijnt in een lade'', zegt Bashir. "Hoe gaat zij eindelijk weer op het goede spoor komen?"
"Hoe lang gaat u ons geduld nog tarten'', vraagt CDA'er Martijn van Helvert zich af. "Kunnen de problemen bij ProRail op korte termijn worden opgelost, en is Mansveld de juiste om daarbij de regie te voeren?''
Gemotiveerde Mansveld
Mansveld zelf zei na het debat dat ze extra motivatie heeft gekregen om door te gaan: "Koersvast, waar ik mee bezig ben. Dat is elke dag, voor de reiziger: verbeteringen op het spoor.''
Ze noemt het heel goed dat de cijfers over ProRail door een externe organisatie, mogelijk de Rekenkamer, worden onderzocht. "Daar kunnen we dan mee verder."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl