- Elektrische auto’s genieten een fiscaal voordeel bij de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting, maar dat wordt de komende jaren kleiner.
- Het demissionaire kabinet Rutte IV wil de afbouw van het fiscale voordeel echter trager laten verlopen.
- In 2025 zouden eigenaren van elektrische auto’s dan nog geen wegenbelasting hoeven te betalen.
- Lees ook: Als Europa voor accu van elektrische auto onafhankelijk van China wil worden, gaat het om meer dan grondstoffen, stelt CEO van Franse accuproducent
De korting op de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto’s wordt langzamer afgebouwd dan eerder de bedoeling was. Dat stelt het demissionaire kabinet voor in de voorjaarsnota, bevestigen ingewijden tegenover persbureau ANP na berichtgeving van RTL Nieuws.
Bezitters van elektrische auto’s hoeven dan volgend jaar nog steeds geen wegenbelasting te betalen. Het oorspronkelijke plan was dat ze dan al 25 procent aan wegenbelasting zouden gaan betalen waarna het voordeel een jaar later helemaal zou verdwijnen. Dat wil het kabinet over een paar jaar gaan uitsmeren.
Kabientsplan: eigenaren elektrische auto betalen 60% wegenbelasting in 2026
In de nieuwe plannen staat dat eigenaren van volledig elektrische auto’s in 2026 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dat percentage stijgt dan in 2029 naar 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel dan helemaal.
Om het plan te bekostigen verdwijnt vanaf volgend jaar de korting op de wegenbelasting voor hybride auto’s die zowel op brandstof als elektrisch kunnen rijden. Voor deze wagens betalen eigenaren nu nog maar de helft aan wegenbelasting.
De verkoop van elektrische auto's is steeds gestimuleerd om de uitstoot van CO2 te verminderen. Maar omdat ze geen wegenbelasting betalen dalen de inkomsten van de overheid. Daarom besloot het kabinet een eind te maken aan het voordeel. Omdat elektrische auto's zwaarder zijn, moet er meer wegenbelasting over worden betaald.