- Het kabinet overweegt staatssteun aan 62 energieslurpende bedrijven, meldt De Telegraaf. Daaronder zou ook topvervuiler Tata Steel vallen.
- Het gaat om compensatie voor de tot recordhoogte gestegen prijs voor CO2-rechten, die de bedrijven moeten betalen naast een torenhoge energierekening.
- Brussel heeft de subsidiesteun van 835 miljoen euro al goedgekeurd.
- Lees ook: Deze Europese landen worden het hardst geraakt door het gastekort: analisten verwachten komende winter een recessie
Het kabinet gaat mogelijk 62 energieslurpende bedrijven compenseren voor de hoge prijs voor CO2-rechten. De subsidiesteun van 835 miljoen euro is al goedgekeurd door Brussel.
Dat meldt De Telegraaf. Volgens de krant behoort mogelijk ook Tata Steel tot een van de 62 bedrijven die in aanmerking komen voor staatssteun. Tata Steel staat te boek als de grootste vervuiler van Nederland en prijkt op nummer één in de top-100 stikstofuitstoters van minister Christianne van der Wal van Natuur en Stikstof.
Klimaatminister Rob Jetten heeft een verzoek tot staatssteun in Brussel ingediend omdat de prijs voor Europese uitstootrechten (ETS) afgelopen jaar naar recordhoogte is gestegen. De stijging komt onder meer doordat veel energiebedrijven op kolen zijn overgestapt. Dat zorgt voor meer CO2-uitstoot bij de verbranding, waardoor er een grotere vraag naar uitstootrechten is, schrijft De Telegraaf.
De hoge ETS-prijs is in combinatie met een torenhoge energieprijs niet of nauwelijks rendabel, aldus de krant.
Naast Tata Steel zouden ook papierbedrijven en chemieconcerns tot de 62 bedrijven behoren die in aanmerking kunnen komen voor steun, dit onder vergroeningsvoorwaarden. Het bedrag is voor een periode van vier jaar, aldus De Telegraaf.
De maatregel kan rekenen op commentaar van critici die vinden dat de ETS-prijs juist te laag is.
De Nederlandsche Bank raadde grootschalige staatssteun in de energiecrisis af, omdat veel bedrijven zelf de verliezen zouden kunnen opvangen dankzij eerdere recordwinsten.
Energie-intensieve sectoren als staal en chemie worden wel hard geraakt, maar zij zouden zich vanwege hun hoge CO2-uitstoot moeten aanpassen om winstgevend te blijven, aldus DNB.