- Het kabinet wil het aantal nachtvluchten op Schiphol per 2025 beperken, zo meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag.
- Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Ook worden de luidste toestellen geweerd tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends.
- Per saldo mag er wel meer gevlogen worden door de maatregelen van het kabinet.
- Lees ook: Omwonenden Schiphol mikken op massaclaim tegen de Staat van €3 miljard
Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen ’s nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad.
Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.
Ook worden de luidste toestellen, zoals de Boeing 747-400, geweerd tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends. Verder gaat Schiphol het gebruik van lawaaierige toestellen duurder maken, zodat maatschappijen worden gestimuleerd stillere vliegtuigen in te zetten.
Per november van dit jaar gaat KLM vrijwillig lawaaiige toestellen in de nacht vervangen door stillere vliegtuigen. Om omwonenden rust te gunnen, gaan twee banen waar de afgelopen jaren extra verkeer op is gekomen dicht tussen 13.00 en 15.00 uur ’s middags.
Mogelijke nachtsluiting Schiphol vanaf 2026
Het kabinet overweegt een nachtsluiting per 2026. "Maar eerst moet duidelijk zijn wat de impact ervan is, op de hinder maar ook op de luchtvaartsector", aldus het ministerie in een verklaring.
In de zomer van dit jaar worden de uitkomsten van dat onderzoek verwacht. Waarschijnlijk is er dan al een nieuw kabinet aangetreden.
Per saldo mag er wel meer gevlogen worden door de maatregelen van het kabinet. Aangezien Harbers nu meer hinder reduceert dan het kabinet eerst van plan was, mag het totale aantal vluchten stijgen van 452.500 naar 460.000 of 470.000. Het beperken van het totale aantal vluchten mag volgens Europese regels alleen als laatste optie.
Harbers probeert al sinds 2022 Schiphol te laten krimpen en zo overlast te beperken, maar botste hierover met de Europese Commissie en de Verenigde Staten. Als Schiphol was gekrompen, had de Amerikaanse maatschappij JetBlue bijvoorbeeld niet meer op de luchthaven kunnen vliegen.
Onder druk van Brussel en de VS, schortte Harbers zijn krimpplannen op. Hiermee kwam de minister klem te zitten, want de rechter wilde nog wel dat de overlast voor omwonenden zou worden beperkt. Als antwoord daarop past Harbers nu zijn plan op deze manier aan.
Transavia verzet zich tegen nachtsluiting Schiphol
Het weren van de luidste vliegtuigen op Schiphol 's nachts is "schadelijk en niet proportioneel", vindt luchtvaartmaatschappij KLM. Volgens KLM heeft dit grote gevolgen voor vrachtvluchten, omdat nieuwe, stillere vliegtuigen pas in 2026 worden geleverd. "Het gevolg is sturen op krimp in plaats van een gebalanceerde aanpak voor hinderreductie", aldus de luchtvaartmaatschappij.
Transavia-topman Marcel de Nooijer zei in april niet uit te sluiten dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt, als de nachtsluiting van Schiphol er komt.
Volgens De Nooijer is een nachtsluiting onnodig, onder meer omdat de nieuwe vliegtuigen van de maatschappij stiller zijn dan de huidige toestellen. Ook waarschuwt de topman voor de gevolgen voor de betaalbaarheid van vliegtickets als Schiphol ’s nachts zou sluiten.
Transavia heeft volgens De Nooijer 73 procent van alle nachtslots - tussen 24.00 uur en 05.00 uur in de ochtend - op Schiphol. "Wij zijn de grootverbruiker in dat gedeelte."