- Vanaf 1 juli kunnen consumenten subsidie aanvragen voor het kopen of privé-leasen van een nieuwe elektrische auto.
- Voor een nieuwe auto is 4.000 euro beschikbaar, voor een tweedehands exemplaar is dat 2.000 euro.
- De auto’s waar de subsidie voor opgaat moeten tussen de 12.000 en 45.000 euro waard zijn en op een volle accu zeker 120 kilometer kunnen rijden.
- Leasers krijgen de subsidie per maand uitbetaald. Als zij het contract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie.
Voor het kopen of privé-leasen van een nieuwe elektrische auto kunnen consumenten 4.000 euro aan subsidie aanvragen, voor een tweedehands exemplaar is 2.000 euro beschikbaar. Met de subsidieregeling, die vanaf 1 juli ingaat, hoopt het kabinet de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren.
“Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs”, zegt minister Stientje van Veldhoven (Milieu). Ze hoopt die drempel te verlagen met de subsidie.
De auto’s waar de subsidie voor opgaat moeten tussen de 12.000 en 45.000 euro waard zijn en op een volle accu zeker 120 kilometer kunnen rijden. Ook moet de auto enkele jaren van dezelfde eigenaar blijven. Eigenaren die binnen drie jaar van auto veranderen moeten een deel van de subsidie terugbetalen.
Leasers krijgen de subsidie per maand uitbetaald. Als zij het contract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie.
Het kabinet had tot 2025 al 250 miljoen euro gereserveerd voor de regeling, afgesproken in het klimaatakkoord. Als het geld op is worden er ook geen nieuwe subsidies uitgegeven, aldus Van Veldhoven.
Subsidiebedrag wordt lager
Het subsidiebedrag voor de aankoop van nieuwe auto's zal de komende jaren geleidelijk teruglopen, omdat elektrische auto's steeds goedkoper worden. Voor occasions blijft het bedrag 2000 euro.
De subsidie is voor kopers van elektrische auto's hoe dan ook een voordeel. Voor leasers is de subsidie een pleister op de wond voor de opgeschroefde bijtelling voor het privégebruik van elektrische leaseauto's, die is dit jaar fors omhoog gegaan.
De fiscale bijtelling voor privégebruik is dit jaar 8 procent voor auto's met een cataloguswaarde tot 45.000 euro, daarboven is het percentage van de bijtelling 22 procent. In 2019 bedroeg de bijtelling voor het privégebruik van elektrische auto's nog 4 procent tot een cataloguswaarde van 50.000 euro.
Lees meer over elektrische auto's:
- Forse groei van private lease in Nederland: dit is van belang als je private lease afzet tegen het kopen van een auto
- De fiscale bijtelling voor elektrische leaseauto’s verdubbelt in 2020: dit ga je betalen voor 17 modellen die volgend jaar op de markt komen
- Fiscale bijtelling elektrische leaseauto verdubbelt in 2020: deze 15 modellen zijn dit jaar nog veel goedkoper