Het ministerie van Infrastructuur neemt definitief de touwtjes bij spoorbeheerder ProRail in handen. De NOS meldt dat zondag op basis van bronnen in Den Haag. ProRail was ongeveer twintig jaar geleden geprivatiseerd, maar zou nu een zelfstandig bestuursorgaan worden.
De ministerraad zou afgelopen vrijdag de knoop hebben doorgehakt, na een voorstel van staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor). Een woordvoerder van het ministerie laat desgevraagd weten dat het kabinet nog geen definitief besluit heeft genomen. Dijksma wil de Tweede Kamer binnen anderhalve week informeren, voordat de Kamer zich over de toekomst van ProRail buigt.
Volgens de NOS wil het kabinet dat het spoor beter wordt onderhouden, zodat er minder sein- en wisselstoringen zijn en de overlast van computerstoringen afneemt. Ook wil het kabinet het toezicht op de financiën van ProRail verbeteren. Vorig jaar had ProRail onverwacht een tekort. Het krijgt elk jaar 2,5 miljard euro om het spoor te onderhouden en nieuwe delen aan te leggen. Het grootste deel daarvan komt van de staat.
ProRail zegt zondag in een reactie “niet op de hoogte” te zijn van een besluit. De dienst had in voorgaande jaren te kampen met enorme kostenoverschrijdingen en misstanden bij grote bouwprojecten.
Een zelfstandig bestuursorgaan of zbo is, zoals de naam al aangeeft, zelfstandig en valt niet rechtstreeks onder een minister. Maar de minister houdt wel toezicht, gaat over benoeming en ontslag van bestuurders en kan besluiten terugdraaien. Bekende zbo’s zijn De Nederlandsche Bank (DNB), het kadaster, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). ProRail is nu nog een staatsbedrijf, zoals Schiphol, de Gasunie en Holland Casino.