- Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft in de laatste drie maanden van het jaar minder bestellingen verwerkt dan een jaar eerder.
- Wereldwijd bestelden mensen 12 procent minder vaak een maaltijd via sites van Just Eat Takeaway in het vierde kwartaal.
- Waar onlinebedrijven zoals Just Eat Takeaway voorheen vooral bezig waren marktaandeel te veroveren, wil het bedrijf nu de winstmarges verhogen.
- Lees ook: Just Eat Takeaway gaat boodschappen bezorgen voor Britse supermarktketen Sainsbury – derde samenwerking in korte tijd
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft in de laatste drie maanden van het jaar minder bestellingen verwerkt dan een jaar eerder. Tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie steeg de onlinevraag naar bezorgmaaltijden nog hard door lockdowns, maar nu restaurants weer bijna een vol jaar open zijn neemt die interesse af. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl richt zich intussen nadrukkelijker op de winstgevendheid.
Wereldwijd bestelden mensen 12 procent minder vaak een maaltijd via sites van Just Eat Takeaway in het vierde kwartaal. In totaal ging het om net geen 240 miljoen bestellingen, vergeleken met bijna 274 miljoen in het slotkwartaal van 2021. De totale waarde van al die bestellingen daalde met 2 procent.
Waar onlinebedrijven zoals Just Eat Takeaway voorheen vooral bezig waren marktaandeel te veroveren, ziet het Nederlands-Britse bedrijf nu ruimte om de winstmarges te verhogen. Volgens topman Jitse Groen boekte zijn bedrijf in de tweede jaarhelft van 2022 een aangepaste winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen van 150 miljoen euro. In de eerste zes maanden was dat resultaat nog negatief.
Just Eat Takeaway verhoogde met het oog op de winstmarges onder andere de commissies die restaurants in Nederland betalen over de bedragen die ze via Thuisbezorgd.nl voor hun maaltijden ontvangen. Volgens Groen heeft dit niet geleid tot een massaal vertrek van het bestelplatform.
"Restaurants waren natuurlijk niet blij dat de tarieven omhooggingen, maar ze zijn niet weggegaan. We zijn nog altijd relatief goedkoop", zei hij in een toelichting op de kwartaalcijfers. De inflatie is hier ook een meevaller voor Just Eat Takeaway, want de commissies zijn een vast percentage van het totale bedrag en maaltijden worden duurder.
De gestegen kosten voor de energierekening en boodschappen voor veel Europeanen hebben volgens Groen vooralsnog weinig impact op het bestelgedrag van klanten. "Kijk naar landen als Duitsland en Nederland. Dat zijn rijke landen. Natuurlijk balen mensen ervan dat ze meer kwijt zijn aan gas en licht, maar het is niet zo dat al het geld ineens op is."
Over de voorgenomen verkoop van Grubhub meldde het bedrijf weinig nieuws. De miljardenovername van die Amerikaanse branchegenoot liep voor Just Eat Takeaway uit op een sof. Afgelopen zomer werd bekend dat de maaltijdbezorger miljarden had afgeschreven op Grubhub. Groen zei wel dat er interesse in Grubhub is van bedrijven uit andere branches dan maaltijdbezorgers. Maar de hele markt voor fusies en overnames zit nog in een dip door de hogere rentes.