- Nog geen jaar na de rentree trekt maaltijdbezorger Delivery Hero zich weer terug uit Duitsland.
- Ook stoot Delivery Hero zijn Japanse activiteiten af.
- Just Eat Takeaway van topman Jitse Groen is al sinds 2018 dominant op de Duitse markt.
- Lees ook: Hoe Jitse Groen met Takeaway uitgroeide tot bezorgkoning van de wereld
Maaltijdbezorger Delivery Hero trekt zich terug uit de Duitse markt en gaat zijn activiteiten in Japan afstoten. Door de hoge concurrentiedruk, een tekort aan bezorgers en betere mogelijkheden in andere markten heeft het bedrijf besloten om Duitsland en Japan te verlaten.
De maaltijdbezorger kondigde in mei nog zijn terugkeer naar de Duitse markt aan, nadat het bedrijf minder dan drie jaar geleden zijn lokale activiteiten had verkocht aan concurrent Just Eat Takeaway, de eigenaar van Thuisbezorgd.nl. De activiteiten in Japan werden pas in september gestart.
Volgens topman Niklas Östberg trekt Delivery Hero zich terug uit zes Duitse steden waarin het onlangs zijn intrede maakte.
Bij het hoofdkantoor in Berlijn houdt het bedrijf wel een locatie voor het testen van nieuwe innovaties op het gebied van magazijntechnologie, automatiseringsoplossingen, verschillende keukenconcepten en duurzamere verpakkingen. Voor de getroffen bezorgers en andere medewerkers worden nieuwe banen gezocht.
De activiteiten in Japan worden volgens Östberg verkocht of gestaakt. Dat proces zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 worden afgerond.
Strijd om Duitsland weer losgebarsten
De topman stelt op "veel plaatsen veel kansen" te zien. De aanwezigheid in Duitsland en Japan beperken volgens hem echter de mogelijkheden om te investeren in deze aantrekkelijkere groeimogelijkheden. Ook is er volgens Östberg veel veranderd sinds de lancering in Duitsland en Japan.
Rond dezelfde tijd dat Delivery Hero de plannen aankondigde om opnieuw de Duitse thuismarkt te betreden, liet ook Uber weten zijn maaltijdbezorgservice uit te breiden naar Duitsland. Ook de Amerikaanse marktleider DoorDash heeft onlangs activiteiten gelanceerd in Duitsland, terwijl Just Eat Takeaway al sinds 2018 dominant is op de Duitse markt.
Östberg ziet onder meer kansen voor het bedrijf om te investeren in snelle levering van gemaksartikelen. Delivery Hero heeft onlangs wereldwijd zijn duizendste zogeheten micro-fulfillment centrum opgericht. Met deze kleinere magazijnen die dichter bij de klanten liggen verkorten bedrijven hun leveringstijd.
Just Eat Takeaway gaat Britse boodschappen bezorgen
In Frankfurt steeg Delivery Hero woensdag bijna 7 procent na bekendmaking van de plannen. In Amsterdam klom Just Eat Takeaway in de ochtend dik 5 procent en was daarmee de grootste stijger in de AEX.
Beleggers reageerden niet alleen enthousiast na de beslissing van Delivery Hero, maar ook op de deal van Just Eat Takeaway om in het Verenigd Koninkrijk boodschappen te gaan bezorgen voor de Britse supermarkt One Stop.
Meer dan vijfhonderd producten van One Stop, dat eigendom is van de Britse supermarktketen Tesco, kunnen door Just Eat bezorgd worden. Afgelopen vrijdag liet Just Eat Takeaway al weten boodschappen te gaan bezorgen voor de Britse supermarktketen Asda.
Lees meer over maaltijdbezorging:
- Jitse Groen gaf €142 miljoen uit aan adviseurs bij de overname van Just Eat en Grubhub
- Zo wil Mealhero uit België zich onderscheiden van andere maaltijdboxen: gezonde diepvriesmaaltijd uit slimme stoomoven in maximaal 35 minuten
- Eetapp EET24.nl wil alternatief zijn voor Thuisbezorgd.nl: geen commissie, maar een vast maandbedrag voor restaurants