Fors meer omzet maar niet meer winst voor Nike in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/ 2014. De oorzaak: Nike gaf 643 miljoen euro uit aan marketing, voornamelijk rond het WK.
De omzet van Nike steeg met 11 procent steeg. Dat blijkt uit de resultaten die de Amerikaanse fabrikant van sportkleding- en schoenen donderdag naar buiten bracht.
De nettowinst steeg met 1 procent tot 698 miljoen dollar op een omzet van 7,4 miljard dollar. Dat de winstgroei niet in de pas liep met de omzetgroei is vrijwel geheel te wijten aan het enorme bedrag aan marketing dat het bedrijf in drie maanden spendeerde: 876 miljoen dollar, ofwel 643 miljoen euro.
Het meeste sponsorgeld werd uitgegeven rond het WK voetbal in Brazilië waar Nike inmiddels meer nationale teams sponsort dan rivaal Adidas. Nike is ondernemer de sponsor van Brazië, Nederland, Engeland en Portugal.
Volgens Nike namen de inkomsten in alle landen en in alle categorieën toe met uitzondering van Japan, waar de omzet onveranderd was op jaarbasis.
Over heel 2013/2014 behaalde Nike een nettowinst van 2,7 miljard dollar, 10 procent meer dan een jaar eerder. De omzet steeg ook met 10 procent, tot 27,8 miljard dollar.
Een deel van de omzet voor het nieuwe boekjaar heeft de onderneming al binnen. In totaal zal Nike tussen juni en november van dit jaar voor 13,3 miljard dollar aan bestelde goederen uitleveren.
Lees ook
WK is ook titanenstrijd tussen Adidas en Nike
ANP / Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl