In Breda staat sinds woensdag de grootste supermarkt in Nederland. De Jumbo Foodmarkt telt 6000 vierkante meter en heeft het aanbieden van vers bereid voedsel als uitgangspunt.
Naast het NAC-stadion, even buiten het centrum van Breda, is een fonkelnieuw winkelcentrum uit de grond gestampt met een enorm Jumbofiliaal als grootste trekpleister. Het aanzicht van het winkelcentrum doet met zijn rechthoekige vormen on-Nederlands aan en ook het ruim opgezette interieur doet vermoeden dat je zojuist een Amerikaanse ‘mall’ bent binnengelopen.
Binnen de muren van het gebouw heeft supermarktketen Jumbo de kans gegrepen om een filiaal in te richten met voor Nederlandse begrippen ongekende proporties. Met 6000 vierkante meter is de oppervlakte van de supermarkt bijna zes keer groter dan het landelijk gemiddelde van bijna 1000 vierkante meter. Het filiaal biedt werk aan 300 werknemers.
Familie Van Eerd
De megasupermarkt is het nieuwe stokpaardje van de Brabantse familie Van Eerd. In 1983 werd Jumbo overgenomen en samengevoegd met het levensmiddelenbedrijf van Karel van Eerd en sindsdien groeide de keten uit tot de op één na grootste in Nederland. Het concern bezit momenteel 330 filialen in Nederland en hoopt in tweeënhalf jaar tijd te groeien naar 600 winkels.
Geen hypermarkt
Opvallend is dat Jumbo met de nieuwe Foodmarkt een andere weg in slaat ten opzichte van de concurrentie in Nederland en met buitenlandse ‘hypermarkten’. Jumbo tracht met het nieuwe concept volgens directeur Frits van Eerd “te voldoen aan de wensen van de consument” door een “unieke combinatie te bieden van horeca en de traditionele supermarkt”.
Het verschil met de in het buitenland bekende hypermarkten, zoals we die bijvoorbeeld kennen in Frankrijk en de Verenigde Staten, is dat de supermarkt zich richt op ‘food’ in plaats van ook op ‘non-food’. De hypermarché in Frankrijk, de Walmart in de Verenigde Staten, en in mindere mate de Albert Heijn hier in Nederland, richten zich ook op ‘non-food’ producten, zoals kantoorartikelen en tuingereedschap.
Het lijkt erop dat Jumbo hiermee zijn omzetgroei in een andere hoek probeert te behalen dan concurrent Albert Heijn. Waar Albert Heijn de omzet wil verhogen door een groter assortiment, zoek Jumbo het vooral in service.
Nieuw concept
Met het nieuwe concept slaat Jumbo dus een weg in die we in Nederland nog niet kennen. Van Eerd zegt dat Jumbo met het concept “misschien wel iets voorloopt op de ontwikkeling”.
Er is volgens de directeur lang nagedacht over het concept en aan de winkel is ruim twee jaar gewerkt. De verschillende onderdelen in de winkel zijn stuk voor stuk nagebouwd in een speciale loods, om zo de juiste “look en feel” te creëren. “We hebben al onze creativiteit erin gegooid om hier een winkel neer te zetten die spraakmakend is”, aldus Van Eerd.
Met vers bereid voedsel door koks en andere specialisten gaat het concept in tegen de trend van voorverpakte artikelen, zoals je dat ziet bij andere supermarkten. Met het nieuwe model kan het bedrijf een geduchte concurrent worden voor traiteurs afhaalrestaurants.
De directeur geeft toe dat de Foodmarkt gezien moet worden als een “proeftuin” en als een “stukje branding”. “Het hangt ervan af of deze Foodmarkt een succes wordt”, zegt Van Eerd. “Als dat zo is dan zullen we hopelijk meer Foodmarkten kunnen toevoegen.”
Gewaagde zet
Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, noemt het gedurfd van de familie Van Eerd “om op het dieptepunt van de crisis met een zeer luxueuze supermarkt te komen met veel personeel en veel ambacht”.
Volgens Sloot zal het lastig worden om de winkel rendabel te krijgen. “Een supermarkt van deze omvang zal zo’n één miljoen euro omzet per week moeten gaan draaien”, zo meldde hij in een interview
met de NOS.
Albert Heijn te slim af
De reden om juist nu in Breda een megasupermarkt te bouwen is niet alleen ingegeven door innovatiedrang, zo bleek uit een opmerking van Karel van Eerd, vader van bestuursvoorzitter Frits en president-commissaris van het concern, tijdens het evenement Klantgericht Retailen begin deze maand.
Jumbo zag hoe Albert Heijn steeds meer grote aantrekkelijke A-locaties bemachtigde en wilde in dit geval de grote concurrent voor zijn. “We wilden ook weleens zo’n mooie grote locatie. Toen we echter het gebouw hadden gehuurd, dachten we: wat moeten we er eigenlijk mee? We konden maximaal 3000 vierkante meter inrichten als supermarkt, maar dan bleef er nog bijna de helft over", zo citeert retailactueel.com de oude Van Eerd. De verskeukens werden bedacht om de 'loze' ruimte op te vullen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl