Jumbo gaat online de concurrentie aan met marktleider Albert Heijn. In eerste instantie door afhaalpunten voor boodschappen te openen, maar op termijn ook met thuisbezorging.

De Brabantse supermarktketen, die de afgelopen vijf jaar uitgroeide tot tweede supermarkt van Nederland, komt met een concurrent van AH.nl. Dat zegt financieel bestuurder Ton van Veen woensdag in een interview met Het Financieele Dagblad (FD).

Jumbo wil de komende tijd drie tot vijf afhaalpunten voor boodschappen per week openen. In de zomer wil het bedrijf zo’n honderd ‘pickup points’ hebben.

Albert Heijn is als enige op grote schaal actief in thuisbezorging. Maar Jumbo hoopt een snelle inhaalslag te kunnen maken. Volgens Van Veen zal het dan ook ‘geen jaren’ meer duren voor Jumbo ook boodschappen thuis gaat bezorgen.

,,We zijn vorig jaar na twee jaar voorbereiding met 28 afhaalpunten gestart. Daar hebben we de kinderziektes inmiddels uit gehaald, waardoor we nu de groei fors kunnen versnellen.”

Online boodschapen niet rendabel voor supermarkt

Wel blijft het lastig voor supermarkten om van online boodschappen een rendabele business te maken, erkent ook Van Veen. Tegelijk redeneert de financieel directeur van Jumbo dat niets doen ook gevaarlijk is. "Als wij het niet doen, kan dat omzet kosten doordat klanten elders hun heil zoeken. Doe je het wel, dan houd je die omzet of kun je zelfs omzet naar je toe halen."

De financieel directeur kijkt terug op een goed jaar. De Jumbo-winkels groeiden op eigen kracht met 3,5 procent in omzet in een vrijwel vlakke markt. De extra inkomsten zijn volgens Van Veen vooral te danken aan nieuwe klanten die Jumbo wist te lokken. De consumentenomzet van Jumbo Holding kwam uit op 6,8 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 20 procent.

Bron: ANP/Z24

Lees ook

Online boodschappen: winst maken is lastig voor supermarkten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl