U moet de groenten van HAK hebben, verkondigde actrice Martine Bijl 27 jaar lang in reclamespots voor de conservenfabrikant. Prima, maar daarvoor kunnen consumenten misschien straks niet meer bij Jumbo terecht. 

De supermarktketen dreigt te stoppen met de verkoop van HAK-producten, meldt Boerenbusiness. Als de huidige voorraad op is, worden de potjes en blikken van de conservenfabrikant uit Giessen niet meer aangevuld.

Verschillende filialen van de in totaal 500 Jumbo supermarkten in Nederland laten aan haar klanten weten dat een ‘groot deel’ van het Hak assortiment tijdelijk niet leverbaar is. Jumbo vindt dat HAK te hoge prijzen rekent, is op briefjes te lezen die voor de schappen hangen.

“Om u blijvend de laagste prijs te garanderen, kunnen wij niet akkoord gaan met te hoge prijzen van de leveranciers. Hierdoor zal een groot deel van het HAK-assortiment tijdelijk niet leverbaar zijn. Onze excuses voor het ongemak”, luidt de boodschap van  de supermarktformule.

Geen commentaar van HAK

De conservenproducent wil niet reageren op het dreigement van de supermarktketen. Ze doet geen uitspraken over de samenwerking met individuele klanten.

In Nederland heeft HAK een marktaandeel van ongeveer 33 procent. Het bedrijf bestaat al meer dan 60 jaar en er werken ruim 150 mensen. Tot 1992 was HAK een familiebedrijf. Sinds 2005 is Nederlands grootste maker van groenteconserven in handen van SHV, het bedrijf van de familie Fentener van Vlissingen.

Albert Heijn ondernam in januari een soortgelijke actie. Er lagen tijdelijk geen Aviko-producten in het vriesvak van AH omdat beide partijen het niet eens werden tijdens de onderhandelingen. Dezelfde tactiek gebruikte Albert Heijn ook bij Coca-Cola en leveranciers van garnalen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl